Betændelse på hjerteklapperne er vanskelig at behandle, sandsynligvis fordi bakterien Staphylococcus aureus danner en biofilm – et bakterielag – på hjerteklapperne. Ny forskning støttet af Hjerteforeningen skal afsøge forbedrede behandlingsmetoder

Bemærk

Læge og klinisk assistent Christian Johann Lerche, Rigshospitalet modtager 200.000 kroner til sin forskning i at forbedre behandlingen af hjerteklapbetændelse, der er forårsaget af bakterien Staphylococcus aureus. De 200.000 kroner uddeles gennem Hjerteforeningen og stammer fra Helene og Georg Jensens samt Ethel Merethe og Christian Pontoppidans Fond.

Høj dødelighed
Betændelse på hjerteklapperne er en alvorlig tilstand med høj dødelighed. Selvom der de senere år er kommet forbedrede metoder til at stille diagnosen og bedre operationsmetoder, er dødeligheden som følge af Staphylococcus aureus stadig oppe mod 30-40 procent.

– Yderligere forskning kan hjælpe med at afklare den mest optimale kombination af antibiotika til at reducere bakterierne fra hjerteklapperne hurtigt og effektivt, siger læge Johann Christian Lerche og fortsætter:

– Vores seneste eksperimentelle forskning viser at ved at kombinere antibiotika og behandling med 100 procent ilt i et trykkammer, kan vi reducere bakterierne betydeligt på hjerteklapperne sammenlignet med antibiotika alene.

Første portion på 100.000 kroner er uddelt i slutningen af juni i år på Carl Christian Pontoppidans fødselsdag, de resterende 100.000 kroner bliver udbetalt i 2017 på Ethel Pontoppidans fødselsdag den 14. januar 2017.