Mødre med diabetes har 4 gange så stor risiko for at få et barn med hjertefejl. Bekymrende, mener forskningschef Gunnar Gislason fra Hjerteforeningen

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Risikoen for at få et barn med hjertefejl er 4 gange større, hvis moderen har diabetes inden graviditeten. Det skriver videnskab.dk

Det er en stor undersøgelse fra Statens Serum Institut, som viser, at mødre med både diabetes 1 og 2 har 4 gange så stor risiko for at få et barn med hjertefejl, og for kvinder, der oplever akutte diabetes-komplikationer under graviditeten, er tallet endnu højere. Her bliver 8 gange så mange børn født med hjertefejl.

Bekymrende
På trods af at behandlingen af diabetes er øget, og at opmærksomheden på gravide med diabetes er forbedret betydeligt de seneste 20 år, har indsatsen tilsyneladende ikke reduceret risikoen for hjertemisdannelser hos fosteret tilsvarende.

–    Det er bekymrende, at tallet ikke er ændret, og noget kunne tyde på, at det er et spørgsmål om, hvor godt moderens blodsukker er reguleret allerede tidligt i graviditeten, siger Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen.

Opmærksom inden graviditet
Undersøgelsen, som også er omtalt i magasinet Hjertebarnet, bygger på data fra alle fødsler i Danmark mellem 1977 og 2011 og tæller i alt mere end 2 millioner børn, som ikke havde kromosomfejl eller syndromer.
Det er ingen forbindelse mellem indtag af diabetesmedicin og børn med hjertefejl, og svangerskabsdiabetes, som først opstår undervejs i graviditeten, øger kun risikoen for en medfødt hjertemisdannelse en smule. Noget tyder dermed på, at det er forhøjede glukoseværdier tidligt i graviditeten, som kan forårsage hjertemisdannelser hos fosteret.

– En måde at undersøge på, hvor problemet opstår, kunne være at sammenholde risiko for hjertefejl med moderens blodsukker over længere tid. Og en vej frem kunne være, at kvinder med diabetes, der ønsker at blive gravide, allerede inden graviditeten er opmærksomme på at regulere sygdommen så godt som muligt, siger Gunnar Gislason.

Læs hele artiklen hos videnskab.dk

FAKTA:
Ud af 10.000 fødsler af mødre med diabetes inden graviditeten havde 318 børn hjertemisdannelser. For mødre uden diabetes inden graviditeten var tallet 80 ud af 10.000.

Kilde: ssi.dk