TrygFonden har valgt at støtte Hjerteforeningens nye sundhedsprojekt: ”Hjertevarm mad – fra hele verden”. Projektet handler grundlæggende om at fremme sundheden – i dette tilfælde for mennesker i Danmark, som har en anden etnisk baggrund end dansk. For flygtninge, indvandrere og deres efterkommere, som er særligt udfordret med hjerte-kar-sygdomme

Bemærk

Med projektet ønsker Hjerteforeningen at introducere borgere med etnisk minoritetsbaggrund for hjertesund mad med udgangspunkt i deres egne madtraditioner. Derfor har Hjerteforeningen indgået et unikt samarbejde med Bydelsmødrene og journalist og radiovært Rushy Rashid Højbjerg.

– TrygFonden vil gerne medvirke til, at det sunde valg gøres nemt. Vi tager udgangspunkt i målgruppernes egne madtraditioner, og så tilsætter vi viden om fedt og sukkerindhold. Vi ser også projektet som en mulighed for at bruge fællesskabet om mad som en form for kulturudveksling – og hermed fremmende for forståelse og tolerance, siger programchef i TrygFonden Mette Meldgaard.

Projektet bygger på to dele: En kogebog og undervisning i at lave hjertesund mad.

Kogebogen tager udgangspunkt i de mange køkkener, som Bydelsmødrene repræsenterer: fra det filippinske, pakistanske, mellemøstlige/arabiske, somaliske, tyrkiske til det danske køkken. Alle opskrifter gennemgås og tilrettes af diætister fra Hjerteforeningen, så de overholder de hjerterigtige anbefalinger for indtag af fx grønsager, salt, sukker og fedt. Også tilberedningsmetoderne kommer under kærlig og kyndig behandling. I kogebogen vil alle opskrifter stå på dansk og det pågældende sprog, som retten stammer fra.

Når kogebogen er færdig, trænes Bydelsmødre til at stå for lave madlavningskurser, så de hjertesunde opskrifter kan formidles lokalt af Bydelsmødrene direkte til målgruppen … nemlig kvinder med etnisk minoritetsbaggrund end dansk.

Bydelsmødrene er et mangfoldigt landsdækkende netværk af kvinder – de fleste med etnisk minoritetsbaggrund – som skaber lokale fællesskaber, hvor kvinder mødes og hjælper hinanden med at skabe forandringer i eget liv og få en bedre forståelse for det danske samfund.

– Vi glæder os til samarbejdet, som udover at samle en masse lækre sunde opskrifter i en flot kogebog, vil give os mulighed for ny viden, diskussioner om sundhed og sunde madlavningstip hen over komfuret på ægte ”samtalekøkken-facon”, siger Mai-Britt Haugaard Jeppesen, chefkonsulent i Bydelsmødrenes Landsorganisation.

For Rushy Rashid Højbjerg er det en drøm, der går i opfyldelse, at få lov til at arbejde med mad, sundhed og kvinder.

– Vi kan diskutere ligestilling stolpe op og stolpe ned, men det er et faktum, at det stadig er kvinderne, der svinger grydeskeen mest i køkkenet. Derfor er det fantastisk, at Bydelsmødrene er med i projektet og bidrager med opskrifter, så vi med udgangspunkt i deres livretter kan få sneget sundhed ind, siger Rushy Rashid Højbjerg.

Sund kost er forudsætning for et godt liv og helbred. Manglende viden om sund kost kan føre til livsstilssygdomme og ulighed i sundhed.

– Flygtninge og indvandrere med etnisk minoritetsbaggrund, særligt ikke vestlige, får oftere end etniske danskere en iskæmisk hjertesygdom som fx en blodprop i hjertet.  I Hjerteforeningen arbejder vi for mere sundhed og flere gode leveår til alle danskere. Det er derfor vigtigt for Hjerteforeningen også at nå ud til denne målgruppe med et tilbud, som kan rykke sundheden i den rigtige retning, siger Morten Ørsted-Rasmussen, forebyggelseschef i Hjerteforeningen.

Om projektet
Projektet er forankret i Hjerteforeningen. Rushy Rashid Højbjerg er tilknyttet som ekstern konsulent og er bindeleddet mellem Hjerteforeningen og Bydelsmødrene. Projektet skydes i gang fra 1. maj 2016, og kogebogen “Hjertevarm mad – fra hele verden” forventes færdig foråret 2017. Efterfølgende afvikles madlavningskurser fra april 2017 til december 2017. Projektet forventes afsluttet med en evalueringsrapport, der ligger klar i foråret 2018.