Hjerteforeningen følger den videnskabelige udvikling og debat på saltområdet. Hjerteforeningen ligger sig forsat op af de officielle anbefalinger fra WHO (5 gram/dag) og Fødevarestyrelsen

Bemærk

Hjerteforeningen ligger sig forsat op af de officielle anbefalinger fra WHO (5 gram/dag) og Fødevarestyrelsen, hvor målet er, at kvinder har et gennemsnitligt saltindtag på 5 gram dagligt og mænd et saltindtag på 7 gram pr. dag. Det svarer til en reduktion i kvinder og mænds gennemsnitlige saltindtag på ca. 3 gram pr. dag.

Formand for Dansk Hypertensionsselskab Niels Henrik Buus er er enig i, at saltreduktion hos danskerne fortsat er et vigtigt forebyggelsesområde:
– Der er videnskabelige holdepunkter for at en indsats mod reduktion af saltindtaget i den generelle befolkning reducerer blodtrykket på populationsniveau. I de lande hvor det er lykkedes med en moderat reduktion af salt på 3 gram, er dødeligheden faldet.

Et netop udkommet studie i det anerkendte tidsskrift Lancet, viser at en reduktion i salt har en effekt på udvikling af hjerte-kar-sygdom og død hos personer, der i forvejen har et forhøjet blodtryk og højt saltindtag, men ikke hos dem med et normalt blodtryk.

Studiet peger på, at hvis man spiser under 8 gram salt pr. dag, har man en øget risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme og død både hos personer med og uden forhøjet blodtryk sammenlignet med et saltindtag på mellem 10-13 gram salt om dagen.

Læner sig op ad WHO
Forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason vurderer:

– Studiet er meget interessant, og vi følger selvfølgelig løbende nye forskningsresultater på området. Den nuværende vurdering af den samlede litteratur på området  indikerer, at der er en øget dødelighed ved et højt saltindtag. Der er derfor stadig behov for, at danskerne reducerer deres saltindtag, siger Gunnar Gislason.

Han forklarer, at en stor del af befolkningen ligger i den høje ende, når det kommer til saltindtag.
– Dermed er det forsat hensigtsmæssigt at medvirke til at få danskere med et højt saltindtag ned på et lavere niveau. Hjerteforeningen læner sig fortsat op af WHO´s anbefalinger om et saltindtag på ca. 5 g. Salt har betydning for blodtrykket, og det er derfor vigtigt at reducerer saltindtaget hos den del af befolkningen, der har et forhøjet blodtryk. Ca. 800.000 danskere har et forhøjet blodtryk, og langt størstedelen af befolkningen får problemer med blodtrykket gennem livet. Derfor er det en vigtig indsats.”

Hjerteforeningen finder ikke, på baggrund af nævnte studie, grundlag for at ændre i målsætningen om at reducere danskernes saltindtag. En målsætning. der også forsætter via Hjerteforeningens engagement i Saltpartnerskabet.