Tre hjertepatienter med samme medfødte hjertefejl har taget en beslutning: 12. juni vil de gennemføre en ½ ironman sammen ved at tage en disciplin hver

God læselyst!

Vi er glade for, at du læser denne artikel. Den er over 2 år gammel, hvilket kan betyde, at der er enkelte faktuelle detaljer, som kan være ændret, siden artiklen blev skrevet. Du er altid velkommen til at skrive til madslo@hjerteforeningen.dk, hvis du har kommentarer. På forhånd tak.

Ib svømmer 1,9 kilometer i Herning. Klaus cykler 90 kilometer til Billund. Og Per løber 21 kilometer i Billund.

Sådan lyder menuen den 12. juni til Challenge Denmark for 3 hjertepatienter, der har besluttet sig for at gennemføre den halve ironman sammen ved at udføre en disciplin hver.

Både Ib, Klaus og Per har fået indopereret mekaniske aortaklapper. Og ikke nok med dét. De har alle tre den samme medfødte hjertefejl, nemlig 2-fligede aortaklap. Tilsammen kalder de sig ”Team Hjerteklapperne”.

Ib fik sin mekaniske klap for en hel del år siden, Per fik sin i 2007 og Klaus har fået indopereret sin klap her lidt senere. Alle 3 på Odense Universitets Hospital. Ib og Per er fortsat på arbejdsmarkedet, hvorimod Klaus er gået på pension.

Perfekt match
– Årsagen til denne motionstur og udfordring er, at Klaus og Ib fik ideen til, at det skulle være tre med nye hjerteklapper, der kunne dele turen, siger Per.

Rådgivning i Odenses rådgivningsleder Janie Cecilie Haug satte de to i kontakt med Per.

Det viste sig, at Klaus og Ib foretrak henholdsvis at cykle og svømme, så der manglede én til at løbe. Og det kunne Per bedste lide.

– Så det passede perfekt, siger Per.

– Vi kan dele vores fælles oplevelser med hjertesygdommen, og kan 100 % sætte os ind i hinandens situation og oplevelser, da vi alle tre har været der. Vi er meget taknemmelige for, at vi er til i dag, og kan motionere. Vi er dog også bevidste om, hvor vigtig kredsløbstræning er for os og for alle hjertepatienter og i det hele taget.

Hensynet bliver dog ikke kun taget til de tre atleter. De tænker også på deres pårørende, hvor der heldigvis er fuld opbakning.

– Familierne er ikke bekymrede for udfordringen, da de efterhånden har set, at man som hjertepatient fint kan og bør være motionsaktiv.