Kniber det med at få de 75 gram fuldkorn om dagen som kostrådet anbefaler? Nu er der hjælp at hente. Fuldkornspartnerskabet lancerer en ny opskrift-app, som byder velkommen til en verden af gode smagsoplevelser med fuldkorn til morgen, middag og aften

Bemærk

Inspiration og nye idéer er velkomne, når beslutningen om, hvad der skal på bordet, skal tages. 17 procent af danskerne siger, at mere inspiration til, hvordan man spiser fuldkorn, ville kunne få dem til at spise mere fuldkorn, ifølge en ny YouGov analyse.

Hent app her (på smartphone).

Fuldkornspartnerskabet har derfor i samarbejde med digitalbureauet Ovdal.dk udviklet en app, der giver dig opskrifter til både morgenmad, brunch, lette retter, hovedretter, snacks, tilbehør, desserter og brød – og alle opskrifter er selvfølgelig med fuldkorn.

Hjerteforeningen byder appen velkommen
– Appen er et fremragende redskab til at få mere fuldkorn ind i alle dagens måltider, siger Natasha Selberg, sundhedskonsulent på kostområdet i Hjerteforeningen og partner i Fuldkornspartnerskabet.

– Det er dejligt nemt, når du altid har appen lige ved hånden og kan tage den med i køkkenet eller på indkøb. I indkøbssituationen kan du, udover at navigere efter det orange fuldkornsmærke, også bruge appens indkøbslistefunktion som guide til at finde produkter med et højt indhold af fuldkorn. Hvis du vil tage den sunde og hjertevenlige vej, er det generelt et godt valg at vælge fuldkornsprodukter, idet fuldkorn har en forebyggende effekt på bl.a. hjertekarsygdomme og visse kræftformer.

Appen giver dig mulighed for at vælge, om du vil lave en ret med fuldkornsris, fuldkornspasta, gryn og flager, kerner eller du er på udkig efter lækkert bagværk. Der er også inspiration at hente i temaer bl.a. fuldkorn til højttider, fuldkorn på SU, glutenfri fuldkorn og fuldkorn til børn.

Målet er klart
– Målet med appen er at gøre det nemmere at få de anbefalede 75 gram fuldkorn om dagen. Opskrifterne giver inspiration til, hvordan du varierer indtaget af fuldkorn i løbet af dagen, og så er smagen i højsædet i alle opskrifterne, siger Rikke Iben Neess kampagneleder Fuldkornspartnerskabet.

Appen har en indkøbsfunktion, så du får en samlet indkøbsliste på den eller de opskrifter du ønsker at lave, samtidig kan du dele dine favoritopskrifter på sociale medier og rate opskrifterne alt efter, hvor gode du synes, de er.

Appen er gratis og kan downloades til iOS og Android og kan bruges på både smartphones og tablets.