Hjerteforeningens Børnehjertefond og Dansk Svømmeunion stod bag weekendens svømmestævne i Vingsted Centerets svømmehal, hvor 15 børn fra hele landet, født med en hjertesygdom, mødtes for at blive bedre til at svømme

Bemærk

I weekenden den 21.-22. maj 2016 hopper 15 glade børn i alderen 10-14 år – alle med en medfødt hjertesygdom – i svømmebassinet i Vingsted Centerets Svømmehal nær Vejle.

Svømmeholdet er en del af Børnehjertefondens motionstilbud ’Styrkeprøven’, hvor hjertebørnene mødes fire gange om året for at svømme sammen. Styrkeprøven er med til at sætte fokus på, at hjertebørn også kan dyrke motion, selvom de har en hjertefejl, og måske skal holde lidt flere pauser undervejs.

Børnene trænedes af frivillige uddannede trænere fra Dansk Svømmeunion.

Ikke anderledes i vandet
Kasper Friis på 13 år fra Vojens, som blev født med en hjertefejl, kom med på svømmeholdet for et par år siden, og han glæder sig altid til at skulle i vandet med de andre hjertebørn, da han ikke føler sig anderledes her, hvor alle har et stor ar på brystkassen, ligesom ham selv pga. en tidligere hjerteoperation.

Derudover er han ikke altid den som svømmer langsomst, hvilket ofte er tilfældet i skolen. Ifølge Kaspers mor Julie Friis, så har Styrkeprøven betydet meget mere for Kasper end bare bedre svømmefærdigheder.

– Kasper er ved at nå en alder, hvor han bliver mere bevidst om, at han ikke er ligesom sine jævnaldrende kammerater pga. sin hjertesygdom, og det kan godt være svært at skille sig ud. Derfor er svømmeholdet rigtig godt, da alle her er i samme båd, siger Julie og fortsætter.

– På svømmeholdet er alle mere eller mindre begrænsede af deres medfødte hjertesygdom, og det betyder, at de har en rigtig god forståelse for hinanden. Derfor er der også kommet nogle rigtig gode kammeratskaber ud af at være med på holdet, siger Julie.

Forældre-gevinst
Weekendens svømmetræning står aldrig alene, og hjertebørnene og deres forældre sætter pris på også at have tid til at snakke og hygge sig med hinanden. Derfor er der til Børnehjertefondens arrangement også altid afsat en hel weekend, hvor børnene kan nå at være i vandet tre gange, men også kan nå at spise, snakke og hygge sig sammen, så det sociale element også dyrkes.

Ifølge Julie Friis får hun lige så meget ud af at være med til svømmesamlingerne som sin søn Kasper.

– Alle os forældre er jo også i samme båd og har de samme problemstillinger og bekymringer tæt inde på livet, så mens børnene svømmer, snakker vi meget om, hvordan vores børn har det, hvad de har været igennem, og hvilke problemer vi fx oplever ift. at få bevillinger igennem hos kommunen. På den måde føler man sig ikke så alene med sine problemer, og det er rigtig rart. Så vi er altid begge to meget glade og tilfredse efter en svømmesamling med Børnehjertefonden, siger Julie.

Styrkeprøven omfatter også et cykelhold for de lidt ældre hjertebørn. Her træner børnene også sammen fire gange om året og deltager i forskellige cykelløb.

Information om Børnehjertefonden
Hvert år fødes ca. 450 nye hjertebørn i Danmark, og således er det den mest almindelige medfødte misdannelse. Der findes mere end hundrede forskellige medfødte hjertesygdomme.

Børnehjertefonden modtager ikke offentlig støtte, men arbejder udelukkende for indsamlede midler fra private, erhverv og andre fonde.

Børnehjertefonden arbejder for

• At støtte forskning i medfødt hjertesygdom og konsekvenserne deraf
  • At oplyse om medfødt hjertesygdom
  • At støtte og etablere kurser og aflastningsweekender for familier med hjertesyge børn