Hjerteforeningen annoncerer nu i Nordjylland for at udbrede kendskabet til et nyt gratis tilbud om rådgivning til hjertepatienter

Bemærk

Hjerteforeningens rådgivning, ”Hjertelinjen”, har altid været gratis for brugerne. Og det samme gælder det nye tilbud om online-rådgivning, hvor man kan få Hjerteforeningens rådgivere helt ind i sin stue. Det eneste, man behøver, er en tablet eller en computer med internetadgang.

Men siden online-rådgivningen begyndelse i det sene efterår 2015 har kun én – 1 – nordjyde benyttet sig at muligheden for at tale ansigt til ansigt med en rådgiver fra Hjerteforeningen over internettet. Nordjydens vurdering af rådgivningen var meget positiv. Efter hans mening fik han tilfredsstillende rådgivning selv om bor langt væk fra Hjerteforeningen og samtidig var det rigtigt godt at kunne se rådgiveren på sin egen skærm. (Evaluering og foto af online-rådgivning vedhæftet).

– Hjerteforeningens online-rådgivning er for alle borgere, men er måske et særligt godt tilbud til de mennesker, der bor et stykke væk fra vores fysiske rådgivninger. Man kan få et møde med rådgiver, næsten som at sidde over for hinanden, men uden at man behøver at bruge tid og penge på transport, siger Stig Brøndum, senior projektleder i Hjerteforeningen.

På den baggrund har det undret Hjerteforeningen, at kun en enkelt nordjyde har været online med en hjerte-rådgiver. Og derfor vil Hjerteforeningen i de kommende uger indrykke annoncer i Nordjyske Medier for at udbrede kendskabet til det gratis tilbud.

– Hjerteforeningens vision er, at vi skal medvirke til et sundere og bedre liv for alle. Også for de mennesker, der bor lidt væk fra de store byer. Vi ved, at nordjyder i højere grad end andre borgere i landet rammes af blodpropper uden for hospitalet, så der er er et behov for rådgivning – også på det område. Og der står vi til rådighed. Både pr. telefon men nu også med online-rådgivning, forklarer Stig Brøndum.

Se indslag i TV2/Nord.

Fakta om Hjerteforeningens onlinerådgivning
Online rådgivning ansigt til ansigt
Hjerteforeningen afprøver en ny og fleksibel måde at rådgive hjertesyge eller pårørende på. Med online rådgivning får man Hjerteforeningens rådgivere helt ind i sin stue. Det eneste, man behøver, er en tablet eller en computer med internetadgang, så bliver man koblet op med en rådgiver.
Under samtalen kan rådgiveren vise instruktioner, billeder og forklaringer direkte på brugerens skærm – og ikke mindst kan borgeren og rådgiveren se hinanden. Tilbuddet gælder hele landet, men er måske særligt attraktivt blandt borgere, som har langt til Hjerteforeningens rådgivningssteder.

Hjerteforeningen tilbyder gratis online rådgivning af forskellige eksperter til både hjertepatienter og pårørende. Fx svarer en socialrådgiver på spørgsmål fra hjertebørn og deres familie samt unge og voksne med medfødt hjertefejl. Også Hjerteforeningens fysioterapeuter, diætister og psykologer kan man tale med online om blandt andet motionsvejledning og hjælp til at håndtere psykiske reaktioner efter hjerte-kar-sygdom.
Man kan aftale en tid til online rådgivning ved at ringe til Hjertelinjen på tlf. 70 25 00 00 eller på www.hjerteforeningen.dk. Her finder man også en video, der fortæller mere om online rådgivning.