Som den første danske kæde har Joe & the Juice indført kaloriemærkning på menutavlerne. Nu kan kunderne se, hvor mange kalorier der er i deres smoothie, sandwich eller kaffe. Hjerteforeningen roser initiativet, og håber, at flere kæder vil følge efter og indføre kaloriemærkning på menutavlerne

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Den danske juicekæde Joe & the Juice indførte kaloriemærkning i alle deres juicebarer i december 2015. Så nu kan kunderne se, hvor mange kalorier og kilojoule, deres smoothies, kaffe og sandwich indeholder. Beslutningen glæder Hjerteforeningen, der gerne ser, at endnu flere både fastfoodkæder og konceptrestauranter følger det gode eksempel

– Joe & the Juice er et skoleeksempel på, at hvor der er vilje, er der vej. Det er meget glædeligt, at se, hvordan de er lykkedes med at beregne kalorieindholdet, og få det vist synligt på menutavlerne, så kunderne kan tage stilling til deres valg i købsøjeblikket. Det er helt efter bogen, siger forebyggelseschef hos Hjerteforeningen, Morten Ørsted-Rasmussen

Arbejder på at indføre kaloriemærkning
Hjerteforeningen arbejder sammen med Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet TÆNK på, at fastfoodkæder og konceptrestauranter indfører kaloriemærkning synligt på menutavlerne.

Organisationerne har udarbejdet et sæt anbefalinger til, hvordan fastfoodindustrien i Danmark på en enkel måde kan indføre kaloriemærkning. Kalorieangivelserne er allerede lovpligtige på færdigpakket mad i supermarkeder, og ordningen bør udvides til også at omfatte fastfood og mad fra såkaldte konceptstyrede restauranter, mener de fire organisationer.

Læs mere på de fire organisationers hjemmeside www.kalorierpaamenuen.dk og læs også, hvordan Joe & the Juice har indført kaloriemærkning i alle deres 142 juicebarer.