… i gang med gå Ladywalk i Aarhus. Alle kvinderne står klar på Tangkrogen kl. 18 for at gå de 7 eller 12 km. De bidrager hermed til Hjerteforeningens arbejde med forskning, forebyggelse og patientstøtte

Bemærk

For mange er det blevet en hel tradition at gå Ladywalk med veninder, familie eller kolleger, og i Aarhus vil 5.000 kvinder stå klar på Tangkrogen kl.18 for at gå de 7 eller 12 km.

Til at sende de mange kvinder afsted i Aarhus kommer Hjerteforeningens ambassadør Jette Torp og skyder aftenen i gang med tale og overrækkelse af pokaler til de største hold.

– At Ladywalk år efter år kan samle så mange kvinder vidner heldigvis om, at flere og flere tager gå-turen til sig. Motion er så vigtig i forebyggelse af netop hjerte-kar-sygdomme, og 30 minutters gang hver dag nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdom og andre livsstilssygdomme væsentligt. Så det er bare om at komme i gang, siger Hjerteforeningens ambassadør Jette Torp.

Danmarks største endags-event
Den 30. maj kl. 18.30 går 43.000 kvinder på én og samme tid en tur i 12 forskellige byer i Danmark. 86.000 fødder går således til fordel for Hjerteforeningen og Endometrioseforeningen. Henved 400.000 km vil der samlet blive tilbagelagt denne aften. Al overskud ved Ladywalk uddeles i år til Hjerteforeningen og Endometrioseforeningen. Sidste år modtog Hjerteforeningen 500.000 kr. til forskning i hjerte-kar-sygdomme fra Ladywalk.

Gang er godt for både dit hjerte og din hjerne
Det er sundt at gå. Rigtig sundt – og gang er godt for både dit hjerte og din hjerne. Fysisk inaktive personer har nemlig dobbelt så stor risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme som fysisk aktive.  Bare 30 minutters daglig fysisk aktivitet kan mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme med 30 procent, mens 60 minutters daglig aktivitet giver en næsten dobbelt så stor risikoreduktion.

Gang forebygger og afhjælper også stress, dårligt humør og depression
Når man går, skaber man også nye hjerneceller og de forskellige områder i hjernen bliver desuden bedre til at kommunikere med hinanden. Samtidig er gang er en nem og let tilgængelig motionsform. Det dejlige ved gang er jo, at man kan dyrke den alle steder og hvornår man vil – der er ingen faste træningstider og ingen begrænsninger – og det kræver ikke noget medlemskab.

Lidt om Ladywalk
Det er 16. år i træk Ladywalk finder sted, og hvert år har budt på den ene deltagerrekord efter den anden.
Ladywalk er, som navnet siger, en vandring hvor kun kvinder har adgang til at deltage. Mændene er naturligvis også velkomne, men kun som tilskuere.

Ladywalk foregår samtidig i Frederikshavn, Aalborg, Agger, Aarhus, Sønderborg, Odense, Nakskov, København, Skælskør, Tarm, Haderslev og Rønne, og turen er på 7 eller 12 km.

– Vi er utrolig glade for det samarbejde, vi har med Ladywalk. Motion er en af de væsentligste faktorer i bekæmpelsen af hjerte-kar-sygdomme, og vores samarbejde med Ladywalk får mange ud at gå. Ikke blot den 30. maj men også i hverdagen – og hver skridt tæller for et sundere hjerte, fortæller fundraisingchef i Hjerteforeningen, Søren Mohr.

Tilmeldingen er lukket, men mød op på dagen og tilmeld dig på startstedet. Læs mere på www.ladywalk.dk