Hjerteforeningen ønsker at bekæmpe tendens i ny undersøgelse, der peger på, at københavnske gymnasieelever ryger og drikker meget mere end elever i resten af landet

Bemærk

– Hjerteforeningen finder det bekymrende, at man i den grad bygger sit sociale samvær op omkring røg og øl. Dels ved vi, at det netop er i ungdomsårene, at vi grundlægger mange af de vaner, vi også senere i livet vil være styret af. Og dels risikerer vi jo, at en gruppe af unge presses ind i en uhensigtsmæssig adfærd, de dybest set ikke ønsker. Alternativet er, at man som klassekammerat ekskluderes af fællesskabet, hvis man ikke følger den tobaks- og drukkultur, der ser ud til at dominere – særligt i København.

Sådan lyder reaktionen fra Hjerteforeningens forebyggelseschef Morten Ørsted-Rasmussen efter ny undersøgelse peger på, at dobbelt så mange gymnasieelever i København ryger cigaretter og hash som i resten af landet.

Dét har fået flere medier til at beskrive undersøgelsen. Dagbladet Politiken udlægger således, at et vildt gymnasieliv med smøger, sprut og stoffer i højere grad leves af eleverne på de københavnske gymnasier end af elever i resten af landet.

Første kortlægning
Undersøgelsen udgør den første kortlægning af sundheden hos 5.000 gymnasieelever i Københavns Kommune foretaget af Statens Institut for Folkesundhed. I alt har mere 70.000 af landets gymnasieelever i hele landet deltaget i samme undersøgelse. Det skriver Politiken.

Mens hver 5. københavnske gymnasieelev ryger cigaretter hver dag, tænder kun godt hver 10. gymnasieelev i det øvrige Danmark smøger dagligt.

Både hash og hårde stoffer er også dobbelt så udbredt blandt de københavnske elever som i resten af landet. Mens 22 procent i København har røget hash, pot eller skunk den seneste måned, gælder det 14 procent i resten af Region Hovedstaden og 10 procent i det øvrige Danmark. 8,1 procent af de københavnske elever har på et tidspunkt prøvet stoffer som kokain og amfetamin. Det samme gælder for 4,6 procent i det øvrige Danmark, skriver Politiken.

Politisk dialog er vejen
Resultaterne i København vækker bekymring i Hjerteforeningen. Men dialog er vejen frem, mener Morten Ørsted-Rasmussen.

– Rygning er den vigtigste enkeltstående risikofaktor for udviklingen af hjerte-kar-sygdom. Hjerteforeningen arbejder i øjeblikket fokuseret på at nedbringe andelen af rygere – og især lægger vi vægt på at forebygge, at nye rygere kommer til, bl.a. gennem dialog med de politikere, der gennem skærpelse af lovgivningen og øgede afgifter på området, kan begrænse tilgængeligheden til tobak – og dermed reducere antallet af dødsfald.

36 procent af de københavnske gymnasieelever har 4 gange inden for den seneste måned drukket mere end 5 genstande på en aften. I det øvrige Danmark gælder det 26 procent af eleverne.

Alene tobak slår hvert år omkring 14.000 danskere ihjel.

Sundheds- og omsorgsborgmester i Københavns Kommune Ninna Thomsen (SF), der har bestilt opgørelsen, er overrasket over resultatet.
– Tallene understreger, at vi skal op i et helt andet gear forebyggelsesmæssigt, hvor kommunen går tættere på, og hvor skolerne også bliver nødt til at tage problemet meget alvorligt, siger hun til Politiken.

Morten Ørsted-Rasmussen kvitterer for sundhedsborgmesterens tilgang, der inkluderer fokus på samarbejde på tværs af sektorer, hvilket hun har uddybet i medierne.

– Sundhedsborgmesteren i København har fat i den helt rigtige tilgang til udfordringen, når hun lægger op til partnerskab og samarbejde med gymnasierne og andre relevante aktører.