Vi bestiller mad med færre kalorier, når vi kender kalorieindholdet. Det viser ny stor undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse, der sammen med Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk arbejder for at få de store danske fastfoodkæder til at indføre kaloriemærkning på menutavlerne

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Skal jeg vælge burgeren med eller uden mayonnaise? Pommes frites? Cola eller Cola Light? Cafe latte eller bare sort kaffe? Endnu engang slår en ny undersøgelse værdien fast af kaloriemærkning som redskab til at forebygge fedme og overvægt, der blandt andet fører til hjerte-kar-sygdom og andre livsstilssygdomme.

Det er Kræftens Bekæmpelse, der står bag undersøgelsen af kaloriemærkning. Og det virker: Når forbrugerne bliver præsenteret for kalorieindholdet, bestiller de et måltid med gennemsnitligt 78 færre kilokalorier (kcal) – og de spiser gennemsnitligt 100 færre kcal. Det er konklusionen på undersøgelsen, som er en gennemgang af 15 nyere undersøgelser af kaloriemærkning fra USA, Canada og Australien og omfatter i alt næsten 18.000 mennesker.

Undersøgelsen er bragt i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Public Health Nutrition.

Kaloriemærkning giver forbrugerne et valg
Hjerteforeningen noterer sig med tilfredshed undersøgelsens konklusion:

–    Vi ved at kaloriemærkning påvirker forbrugernes valg, og derfor er vi selvfølgelig rigtig glade for at få endnu mere dokumentation, der viser, at det virker, siger Hjerteforeningens forebyggelseschef Morten Ørsted-Rasmussen

Han tilføjer, at flere undersøgelser peger på, at forbrugerne ønsker kaloriemærkning hos de konceptstyrede restauranter:

–    Kaloriemærkning er er et enkelt, billigt og effektivt forebyggelsestiltag mod overvægt. Det giver forbrugerne mulighed for at vælge til og fra, og dermed selv tage et aktivt valg i forhold til deres sundhed, understreger Hjerteforeningens forebyggelseschef.

Kaloriemærkning på menutavler er indført ved lov i USA samt i visse australske og canadiske delstater. I England, Irland og Nordirland har man indført kaloriemærkning ad frivillighedens vej.

Se også med i aften, når forbrugermagasinet DR 1 Kontant klokken 21 sætter lup på kaloriemærkning.

Læs mere om kaloriemærkning-kampagnes hjemmeside

Den nye forskning fra Kræftens Bekæmpelse er offentliggjort her: Littlewood J.A. et al.: Menu labelling is effective in reducing energy ordered and consumed: a systematic review and meta-analyses of recent studies. Public Health Nutrition