Søndag tog flere end 4.000 indsamlere mange og vigtige skridt for Hjerteforeningen. Resultatet af Hjerteforeningens første landsindsamling nogensinde blev ca. 3,6 mio. kr.

Bemærk

Det koster at arbejde målrettet med forebyggelse, forskning og patientstøtte. Derfor stod der meget på spil, da tusinder af indsamlere brugte tid og kræfter på hjertesagen. Og deres ihærdighed blev belønnet af danskerne.

– Vi er meget taknemmelige for den store indsats, som indsamlere og frivillige i Hjerteforeningen har ydet. Og lige så taknemmelig for de penge, der er lagt i indsamlingshjerterne. Det var en overvældende støtte fra befolkningen og en fantastisk landsindsamling-debut for os, siger Kim Høgh, Hjerteforeningens administrerende direktør.

Landsindsamlingen er gennemført under parolen ”Danmark banker for hjertet”. Over hele landet har hoveddørene givet bankelyde fra sig, når indsamlerne har været forbi på deres rute. Og over alt er Hjerteforeningen blevet endog rigtig godt modtaget.

Det kan skyldes, at de fleste danskere har – eller har haft – hjerte-kar-sygdomme tæt inde på livet og derfor ved, hvad sygdommene kan have af alvorlige konsekvenser.

Derfor satser Hjerteforeningen benhårdt på forebyggelse, forskning og patientstøtte. Sidste år uddelte Hjerteforeningen ca. 50 mio. kr. til forskning – blandt andet til projekter, der særligt fokuserer på børns og kvinders hjertesygdomme.

Forskning er helt afgørende for, at danskerne kan undgå at bliver hjertesyge – og at patienter og deres familier kan få det bedst mulige liv med sygdommen. Det forventes, at ca. 485.000 danskere i 2020 vil være ramt af en hjerte-kar-sygdom.

– Forebyggelse og forskning har bragt os langt. Dødeligheden af hjerte-kar-sygdomme er nedbragt med 60 procent i løbet af de seneste 20 år. Men det er fortsat hver fjerde dansker, der dør af en hjerte-kar-sygdom. Så der er stadigt meget at gøre, og vi har behov for al den støtte, vi kan få, siger Kim Høgh.

Det endelige indsamlingsresultat foreligger endnu ikke. Men ud fra de første del-resultater og en matematisk prognose skønnes det, at årets resultat lander på ca. 3,6 mio. kr.

BILLEDER FRA DAGEN – SE ALLE PÅ FACEBOOK.COM/HJERTEFORENINGEN
Fra Kolding af fotograf Maria Tuxen Hedegaard.

Landsindsamling for Hjerteforeningen. Lotte Skov fra Kolding samler ind sammen med din 12 årige datter Mia Skov på Ottosgade i Kolding. Det er første gang de er indsamlere. Lottes far fik i påsken en blodprop og en 4 dobbelt bypass. Han er lige blevet udskrevet og nu vil Lotte gerne give noget igen ved at melde sig som indsamler.

Landsindsamling for Hjerteforeningen. Mona Smed og Hans Zachariassen fra Kolding er frivillige for Hjerteforeningen. De samler ind i Solsikkehaven i Kolding. Charlotte Abrahamsen giver et bidrag.

Landsindsamling for Hjerteforeningen. Ingrid Nielsen fra Kolding samler ind til Hjerteforeningen på Januarvænget i Kolding. Hun modtager et bidrag fra Maja Fisker.

Landsindsamling for Hjerteforeningen. Mona Smed og Hans Zachariassen fra Kolding er frivillige for Hjerteforeningen. De samler ind i Solsikkehaven i Kolding. Bo Hansen giver et bidrag.

Fra Nordsjælland af fotograf Marie Hald.

schmeichel13

schmeichel15

Fra Årslev på Fyn af fotograf Heidi Lundsgaard.

Hjerteforeningen indsamler i Årslev på Fyn. arkiv 367

Tobias Brandt var klar med indsamlingsbøssen med (mon ikke) sin søn.

tobias-brandt

Formand Anne Kaltoft fra Hjerteforeningen samlede ind i Aarhus med sin mand Peter.
– Folk er meget gavmilde, siger Anne Kaltoft.

annekaltoft

Både i by og på landet blev der samlet ind.

keld-svendsen

mikkel-lundemann-jensen

Her fra Jylland, hvor en indsamler vågnede op til denne udsigt. Ud og indsamle kom han dog.

bjarne-ipsen

Organiseringen bag indsamlingen tog kræfter, men gav godt. Her fra et af de mange indsamlingssteder.

lene-elisabeth-rasmussen