I 2015 kørte Hjertetouren hele 104.135 kroner ind til Hjerteforeningen, og den 20.-21. august 2016 er stifter Thomas Christensen-Degn klar igen. Denne gang helst med ni andre ryttere til at gentage cykel-eventen på Flyvestation Værløse og overgå sidste års indsamlingsbeløb

Bemærk

Det er 2 år siden.
33-årige Thomas Christensen-Degn husker faderens hjertestop lige så tydeligt som den silende regn under sidste års Hjertetour – et 24-timers cykelløb, hvorfra bidrag går ubeskåret til Hjerteforeningen. Begge dele var hårde oplevelser. Men også udfordringer, som Thomas overkom.
Efter faderens første hjerteanfald blev han af lægerne gjort opmærksom på, hvad han ikke måtte mere. Hvad han skulle passe på. Faderen passede på sig selv og levede herefter i 17 år, før Thomas den 1. oktober 2014 måtte sige farvel til sin far og bedste ven på Aarhus Universitetshospital, Skejby.

Gør en aktiv forskel
Oplevelsen var hård for sønnen, men følelserne har motiveret ham. Til at gøre en aktiv forskel.
– Mange hjertepatienter får oplevelsen af, at de efter et hjerteanfald skal omlægge deres tilværelse og være meget påpasselige. En masse restriktioner både hvad angår kost, og hvor meget de må presse kroppen. Men jeg har set, at hjertepatienter faktisk kan mere, end de selv tror, samtidig med at de passer på sig selv. Ofte gør deres oplevelser dem stærkere og giver dem en ekstra ressource til at overkomme udfordringer, siger Thomas Christensen-Degn.
Allerede nu cykler to hjertepatienter med den 20.-21. august 2016, når Hjertetouren igen løber af stablen på Flyvestation Værløse. I alt regner Thomas med, at 10 ryttere vil tilbagelægge døgnets mange kilometer.

Meget arbejde
Thomas Christensen-Degn og hans kone bruger dagligt meget tid på at organisere Hjertetouren, koordinere med sponsorer, rekruttere nye ryttere, skaffe materiel, opdatere på Facebook, Instagram og LinkedIn samt meget andet. Herudover cykler Thomas 10-15 timer om ugen for at være parat til cykel-eventen i august, hvor Hjertetourens sponsorer står klar til at donere tusindvis af kroner til kampen for hjertesagen.

Motiveret for hjertesagen
– Min egen personlige motivation til at deltage og bruge så meget tid på Hjertetouren tager udgangspunkt i min fars død, og ikke mindst den eminente behandling jeg og min familie som pårørende fik af personalet på Skejby Universitetshospital. Læger og sygeplejersker var gode både til det kliniske, men også til at udvise omsorg for os i denne svære periode. Det rørte og motiverede mig til at skabe fokus på hjertesagen og Hjerteforeningens virke, fortæller Thomas Christensen-Degn, der selv til daglig arbejder i den finansielle sektor.

Virksomheder velkomne
– Vi vil rigtig gerne samarbejde med virksomheder, der vil hjælpe os med gøre en forskel for hjertesagen. Vi vil sætte fokus på den forebyggelse og livskvalitet, du som hjertepatient kan få ud af et aktivt liv. Det behøver ikke være på en cykel, hvis blot du får et aktivt liv, hvor du bliver din egen og dit hjertes bedste ven.

Læs mere på Hjertetouren.dk, hvor Thomas Christensen-Degn fortæller om vejen til Hjertetouren