Hjertet er vores vigtigste muskel. Det er det første organ, vi ud­vikler, og det forsyner resten af kroppen med det blod og den ilt, der giver den liv. Kom til foredrag den 16. marts i København

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Det er måske ikke så underligt, at al­verdens digte og popsange flyder over med hjertemetaforer, der fortæller om, hvordan hjerter knuses og går i stykker. Men hvad sker der egentlig rent medicinsk, når hjertet svigter? Og hvordan kan det være, man kan dø af sorg?

Den 16. marts kl. 19-21 i København stilles der ved et spændende foredrag hjertet fra to forskellige vinkler. Klinisk professor i hjerteklap ­kirurgi, Sten Lyager, forklarer, hvad der sker, når hjertet svigter og fortæller, hvordan hans forskning i hjerteklapkirurgi kan hjæl­pe os med at give patienter med hjertesvigt bedre behandling i fremtiden. Herefter sætter klinisk professor i hjertemedicin Hen­ning Mølgaard, os ind i, hvad det vil sige at lide af knust hjerte – rent medicinsk. Man kan nemlig dø af sorg, hvis man rammes af den akutte stress-sygdom Broken Heart Syndrom.

Foredragsholdere
Henning Mølgaard, klinisk professor i hjertemedi­cin, Aarhus Universitetshospital og Sten Lyager, klinisk professor i hjerteklap kirugi, Aarhus Universitetshospital