Sex er specielt i denne uge igen på skemaet i anledning af Sex og Samfunds landsdækkende kampagne, Uge Sex. Hjerteforeningen opfordrer til, at sex er noget, vi taler om. Få her 6 råd til sexlivet som hjertepatient

Bemærk

Ingen taler med hjertepatienter om seksualitet.

Sådan skrev forebyggelseschef hos Hjerteforeningen Morten Ørsted-Rasmussen på det sociale medie Twitter i anledning af, at en række politikere den 5. februar deltog i en undervisningssession af Sex og Samfund på Christiansborg. Det skete i forbindelse med den landsdækkende kampagne Uge Sex.

Og at ”tweete” (skrive på Twitter) er faktisk et godt og aktuelt værktøj i denne sammenhæng.

Det nye på skemaet er nemlig sociale medier, når det kommer til seksualundervisning, fortæller Sex og Samfund. Ifølge national chef Marianne Lomholt er det vigtigt at møde børn og unge der, hvor de er:

– Sexualundervisning skal være alderssvarende, moderne og svare til de behov, som børnene og de unge har. Undervisningen skal tage udgangspunkt i børnenes hverdag, som jo i høj grad også er på de sociale medier, siger Marianne Lomholt.

Læs mere på Hjerteforeningens hjemmeside om sex-livet som hjertepatient

Patienter og pårørende bliver svigtet i deres forløb
– Fra Hjerteforeningens side mener vi, at alt for mange patienter og pårørende bliver svigtet i deres forløb, når det kommer til rådgivning og information om seksualitet. Mange patienter oplever som en del af deres sygdomsforløb, udfordringer omkring deres seksualitet og det er desværre ikke noget, der bliver taget tilstrækkelig hånd om i sundhedsvæsenet, siger Morten Ørsted Rasmussen.

En Barometer-undersøgelse gennemført af Hjerteforeningen og Statens Institut for Folkesundhed underbygger påstanden. 79 procent siger i den, at de ikke oplever at have modtaget rådgivning om sexlivet i forbindelse med deres hjerte-kar-sygdom. Morten Ørsted-Rasmussen er derfor ”ekstremt glad” for at være kommet i dialog med Sex og Samfund om problemet og sætter pris på det fokus, der er på temaet i uge 6.

Forebyggelseschef: Vi skal videre
– Men lad det endelig ikke blive ved det. Vores forhåbning er, at vi sammen med Sex og Samfund – og meget gerne andre stærke partnere – kan udvikle koncepter og indsatser, der kan bringe rådgivning og information om seksualitet ind som en fast del af alle patientforløb. Vi skal have nedbrudt tabuet og klædt frontpersonalet på. Så er vi nået langt, er jeg overbevist om, siger forebyggelseschef i Hjerteforeningen Morten Ørsted-Rasmussen.

Tidligere børne- og undervisningsminister Christine Antorini var blandt eleverne på Christiansborg. Ifølge hende er det også vigtigt at sætte fokus på seksualundervisningen.

– Der er stadig lærere, der synes, det er lidt svært, hvordan man griber det an. Hvordan taler man om kroppen og spillet mellem kønnene, siger Christine Antorini til DR.

6 gode råd til at komme i gang igen
Der findes en række hjælpemidler til at genoptage den seksuelle spænding. Brug kreativiteten i valg af hjælpemiddel og sørg for, at det sker i en tryg og afslappet atmosfære.

Hjerteforeningen giver dig her 6 gode sex-råd:

1. Fjer
En ganske almindelig fjer kan sætte fantasien og lysten i gang hos mange. Brug fjeren som en stimulende del af det seksuelle ritual.

2. Frottéhandske
En handske i frotté eller andet blødt materiale kan afprøves på sig selv og hinanden. Brug den forskellige steder på kroppen til at stimulere hinanden.

3. Erotisk litteratur
Erotik er det helt store hit indenfor litteraturen i øjeblikket.
Der findes både ældre og nyere litteratur indenfor genren, som du kan gå på
opdagelse i. I 2012 udkom fx bestselleren Fifty Shades – “Fanget” på dansk. Solgt i mange millioner eksemplarer over hele verden.

4. Vakuumpumpe
Kan anbefales til hjerte-kar-patienter, som dagligt tager nitroglycerin. Pumpen virker ved, at den skaber et undertryk, som pumper penis op ved at blodet strømmer til. Når penis er stiv, sættes en lille ring om roden, så rejsning kan holdes.
Stikpiller til urinrøret (MUSE)
Kan anbefales til hjertekarpatienter, som dagligt tager nitroglycerin. Et tyndt rør føres ind i urinrøret og virker som en stivelse, der efter 10 minutter giver det erektion, og gør det muligt at gennemføre samleje.

5. Massageapparat
Du kan prøve dig frem med massageapparater, som fortrinsvis stimulerer ømme muskler og led, men som kan anvendes som en vibrator til at stimulere kønsorganer med.

6. Fugtighedscremer
Der findes forskellige fugtighedscremer til skeden fx Replens og Rapadine, som kan købes uden recept på apoteket. Cremerne fungerer som en kur mod tørhed i skeden hos kvinder og kan afhjælpe smerter ved samleje.