Hjerteforeningens forskningschef slår fast, at det fortsat kun er personer med høj risiko for hjerte-kar-sygdom, der evt. skal i behandling for forhøjet kolesterol.

Bemærk

I flere medier florerer der historier om, at mange (nye) patienter nu skal i behandling for forhøjet kolesterol. Baggrunden er, at Region Hovedstaden har sænket nogle såkaldte ”referenceværdier”. Det får Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason, til at præcisere.

– Disse værdier har ingen betydning for, hvornår patienter bør behandles. Der er således ingen ændring for mennesker med forhøjet kolesterol. Kun de personer, som af egen læge eller på klinikken er blevet vurderet til at have høj risiko for hjerte-kar-sygdom, skal eventuelt sættes i evt. behandling. Det er fuldstændigt, som det er i dag, siger Gunnar Gislason.