Hjerteforeningens forskningschef slår fast, at det fortsat kun er personer med høj risiko for hjerte-kar-sygdom, der evt. skal i behandling for forhøjet kolesterol.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

I flere medier florerer der historier om, at mange (nye) patienter nu skal i behandling for forhøjet kolesterol. Baggrunden er, at Region Hovedstaden har sænket nogle såkaldte ”referenceværdier”. Det får Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason, til at præcisere.

– Disse værdier har ingen betydning for, hvornår patienter bør behandles. Der er således ingen ændring for mennesker med forhøjet kolesterol. Kun de personer, som af egen læge eller på klinikken er blevet vurderet til at have høj risiko for hjerte-kar-sygdom, skal eventuelt sættes i evt. behandling. Det er fuldstændigt, som det er i dag, siger Gunnar Gislason.