Langt mere fuldkorn finder vej til de danske tallerkener, og danskerne nærmer sig det officielle kostråd om 75 gram fuldkorn om dagen. I dag er Årets Fuldkornsdag

Bemærk

Denne artikel er over 1 år gammel. Efter artiklen blev udgivet, kan der være sket en udvikling i emnet og fakta, som artiklen omhandler, der ikke er medtaget her.

Flere og flere forbrugere rækker ud efter fødevarer med det orange fuldkornslogo. De vælger brød, pasta og burgerboller med flere af de gavnlige kostfibre, vitaminer og mineraler. Alle sammen nyttige ingredienser i kampen for at forebygge sukkersyge, hjertekarsygdomme og visse former for kræft. 

I dag er Årets Fuldkornsdag, og parterne bag fuldkornssamarbejdet, som står bag det orange mærke kan glæde sig over, at antallet af produkter med fuldkornslogoet er tredoblet til knap 700 på fem år, og det årlige forbrug i Danmark af fuldkornsprodukter som mel, brød, pasta og morgenmadsprodukter ligger nu over 100.000 tons.

Hjerteforeningen: Mennesker lever længere på fuldkorn
I Hjerteforeningen glæder forebyggelseschef Morten Ørsted-Rasmussen sig over de sundhedsmæssige gevinster det øgede indtag af fuldkorn har.

– Mennesker, der spiser fuldkorn, lever længere og har mindre risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme. Hjerteforeningen er stolte af den positive udvikling, der er sket siden starten på partnerskabet – et godt partnerskab, hvor både virksomheder, myndigheder og interesseorganisationer på sundhedsområdet bidrager med hver deres kompetencersiger Morten Ørsted-Rasmussen.

Danskerne spiser 63 gram fuldkorn mere om dagen
Før indførelsen af det orange fuldkornsmærke spiste danskerne i gennemsnit 36 gram fuldkorn om dagen. Den seneste opgørelse fra 2013 viser, at danskerne nu spiser 63 gram fuldkorn om dagen og dermed nærmer sig de 75 gram, som er Miljø- og Fødevareministeriets officielle kostråd.

– Det er lykkedes at få flere danskere til at spise lidt grovere og dermed lidt sundere siden fuldkornsmærket blev indført. Opgørelsen viser, at vi kan nå langt ved at give en hjælpende hånd og vejlede frem for at løfte pegefingeren, når det handler om at fremme danskernes sunde madvaner. Der er ikke mange gram til, at vi er i mål med fuldkornsanbefalingen, og vil man være helt sikker på, at man køber fuldkornsprodukter, kan man gå efter et af de 700 produkter med det orange fuldkornsmærke, siger miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen.  

Logo giver effekt
Fuldkornsamarbejdet er et samarbejde mellem Miljø- og Fødevareministeriet (Fødevarestyrelsen), en række sundheds NGO’er og fødevarevirksomheder, der arbejder på, at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

En ny opgørelse viser, at næsten to tredjedele af forbrugerne kender fuldkornslogoet, og at knap halvdelen rækker ud efter varer med fuldkornslogoet, når de køber ind.

– I starten var vi slet ikke bevidste om, hvor stor betydning det havde at etablere et logo. Men vi ved i dag, at en solid evidens for sundhedseffekterne i kombination med gøre det nemt at vælge fuldkorn er vejen frem. Jeg kender ingen kampagne, der på så kort tid har opnået en så stor effekt på befolkningens kostvaner, siger forebyggelseschef Mette Lolk Hanak fra Kræftens Bekæmpelse.

Årets Fuldkornsdagarrangeres af Fuldkornspartnerskabet og mere end 500 kantiner, hospitaler, supermarkeder, bagere og mange andre gøre en indsats for at få forbrugerne til at spise mere fuldkorn.

Læs mere om Årets Fuldkornsdag og alle de gode grunde til at vælge fuldkorn på fuldkorn.dk.

Læs om sunde madvaner på Hjerteforeningens hjemmeside, hvor også fuldkorn er en vigtigt komponent.