Mørke og kulde. Humøret er noget reduceret, man har lyst til at gemme sig under dynen, spise lun og kalorieholdig trøstemad, udsætte pligter til en anden god gang og håbe på bedre tider. Få gode og sæsonaktuelle råd her fra Hjerteforeningens psykolog

Bemærk

Mange af os kender til at være lidt mere ”flade på batterierne” i det mørke halvår. Der skal arbejdes lidt mere på at opretholde energien og humøret, end når sommersolen står højt på en skyfri himmel.

At mange af os bliver mentalt påvirkede af den lavere mængde sollys må dog ikke forveksles med såkaldt ”vinterdepression” (årstidsrelateret depression), der kan være en alvorlig tilbagevendende tilstand, som kun rammer en mindre gruppe mennesker. Det siger Hjerteforeningens psykolog Anne Hvarregaard Mose i Århus.

– Derimod ved vi fra undersøgelser, at hjerte-kar-patienter generelt har højere risiko for at blive ramt af depression end mennesker uden kronisk sygdom – uanset årstid. Men specielt i det mørke vinterhalvår kan symptomerne på depression blive forværret, siger Anne Hvarregaard Mose.

Søg læge
En depression giver dårligere livskvalitet både fysisk og psykisk. Og da depression samtidig kan gøre det vanskeligere for dig at passe ordentligt på dit helbred, skal du tage depression særligt alvorligt, hvis du har en hjerte-kar-sygdom.

– Hvis du tror, du har en depression – eller hvis dine pårørende tror du har det – skal du først og fremmest henvende dig til din praktiserende læge. Det er det vigtigste råd af alle, understreger Anne Hvarregaard Mose.

– Din læge kan stille diagnosen og tilbyde dig behandling. Det være sig henvisning til psykolog eller evt. medicin. Men når det er understreget, er der også meget, du selv kan gøre.

Symptomer på depression
Nedtrykthed (depressivt stemningsleje) – du føler dig ked af det, nedtrykt og trist.

Nedsat lyst og interesse – du har ikke rigtigt lyst til noget, og du har svært ved at glæde dig over noget.

Nedsat energi eller bliver nemmere træt – du magter ikke det samme som tidligere. Du har svært ved at tage dig sammen til at få tingene gjort

Derudover kan din appetit og søvn være påvirket. Du kan have svære ved at huske, overskue din hverdag, koncentrere dig og tage beslutninger mv.

6 gode råd
Til dig, der er i behandling for depression – og til dig der blot er lidt vintertræt

1. Søg lyset
Dagslys kan have en gavnlig effekt på humøret. Lysterapi bruges nogen gange i behandlingen af depression, og der er i flere undersøgelser fundet effekt af dette. Man kan købe særlige lysterapi-lamper til formålet (men spørg din læge først, hvis du har øjenproblemer).

2. Bevæg dig
Det er vigtig, at du får dig rørt hver dag. Motion øger dit velbefindende og giver dig mere energi – både fysisk og psykisk.

3. Stå tidligt op og gå tidligt i seng
Undgå at få vendt op og ned på nat og dag. Tilstræb en fornuftig søvnrytme med fast sengetid. Udnyt de lyse timer.

4. Lav en plan, hvis du har svært ved at tage dig sammen
Det går måske nemmest med de opgaver, hvor der allerede er en plan og en deadline, og hvor du har aftaler med andre – f.eks. på arbejdet. Hvorimod det er sværere med opgaver, som ikke er planlagt på forhånd, som du selv skal sætte i gang, og som i princippet altid kan udskydes til en anden gang. Det kan være opgaver i hjemmet som oprydning og rengøring eller at komme ud og gå den tur, som du egentlig gerne ville. Her kan du hjælpe dig selv til nemmere at få disse opgaver til side ved at planlægge, lave en deadline og skrive dem ned i en oversigt.

5. Søg selskab
Samvær med andre mennesker i en selskabelig sammenhæng kan ofte gøre os i godt humør. Din trang til selskabelighed kan dog være stærkt reduceret, når det hele er surt. Det kan føre til, at du isolerer dig mere og mere, men det vil på sigt påvirke din livskvalitet negativt. Du skal derfor forsøge at finde et passende niveau for kontakt til andre. Sørg for jævnlig kontakt til andre, men måske i mindre bidder.

6. Gør noget, selvom du ikke har lyst
Hvis du har mindre lyst til at foretage dig noget, som ellers plejer at gøre dig glad og i godt humør, så må du handle i mod din lyst: Sørg for målrettet at gøre gode ting for dig selv, selvom du har mest lyst til at lade være. For du bliver sandsynligvis i bedre humør bagefter.

Læs mere på Hjerteforeningens hjemmeside, hvor vi skriver om psykologiske aspekter ved hjerte-kar-sygdomme.