Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason, fastholder, at kolesterolsænkende behandling forebygger blodpropper og slagtilfælde

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

De seneste dage har medierne omtalt et nyt studie fra Syddansk Universitet (SDU). Overskrifterne har været, at kolesterolsænkende medicin kun giver en meget beskeden ekstra levetid for patienterne.

– Kolesterolsænkende behandling med statiner er ét at de største gennembrud inden for forebyggelse og behandling af hjerte-kar-sygdomme inden for de seneste 20 år.  Vi ved, at kolesterolsænkende behandling især virker ved at forebygge blodpropper og slagtilfælde. Sammen med andre tiltag har medicinen medvirket til, at dødeligheden og forekomsten af hjerte-kar-sygdomme i Danmark er nedbragt betydeligt siden midt i 90'erne. Men vi er helt med på, at man ikke skal behandle patienter med lav risiko, for dér er effekten ikke ret stor, siger Gunnar Gislason.

Gunnar Gislason påpeger visse svagheder i det netop offentliggjorte studie.

– Man har benyttet en ny metode, som er kontroversiel og indebærer en meget simpel måde at se problemstillingen på. Og de studier, som bliver analyseret, har begrænset opfølgning på to til seks år, mens behandlingen varer længere og har effekt over en længere årrække. Dermed har behandlingen i den virkelige verden større effekt på at forebygge død, siger Gunnar Gislason.

Lederen af det nye studie, professor Jesper Hallas, Klinisk Farmakologi, SDU og Odense Universitets Hospital, er netop citeret for at sige, at overlevelsesgevinsten ventes at være større, hvis man fortsætter i en længere periode. Derfor anbefaler Jesper Hallas også fortsat at tage kolesterolsænkende midler, hvis man har haft en blodprop eller har meget højt kolesteroltal.

– Pillerne er billige, de har sjældent alvorlige bivirkninger, og der er ikke tvivl om, at der er en gevinst i forhold til risikoen for at få en ny blodprop, siger Jesper Hallas til Ritzaus Bureau.

Hjerteforeningens forskningschef maner således til ro.
– Det er vigtigt, at patienterne bliver ved med at tage deres medicin uafbrudt og ikke ophører behandlingen uden at drøfte det med egen læge, siger Gunnar Gislason.