Hjertesygdom truer ikke kun livet hos den, der bliver ramt. Arbejdslivet bliver også ramt. Enten på grund af en sygemelding eller en fyring fra jobbet. Og mange, især kortuddannede, føler sig pressede tilbage på arbejdsmarkedet af jobcentret eller arbejdsgiver efter sygemelding. Uacceptabelt lyder det fra Hjerteforeningen

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Hjertesygdom er en livstruende sygdom, der kan ramme alle. Helt ny undersøgelse fra Hjerteforeningen viser, at 80 procent af hjertepatienter i job bliver sygemeldt fra deres arbejde. Heraf føler hver femte hjertepatient (23 procent) sig presset til at vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Knap halvdelen af de hjertepatienter, der har følt sig presset til at vende tilbage til jobbet (47 procent), har følt sig presset af jobcentret, mens en femtedel har følt sig presset af deres arbejdsgiver (21 procent). Derudover angiver hver tredje hjertepatient (35 procent), at de har følt sig presset til at vende tilbage til arbejdsmarkedet af økonomiske årsager. Meget få angiver, at de har følt sig presset af familien eller deres pårørende (3 procent).

– Det er meget uheldigt, at en stor gruppe hjertepatienter føler sig pressede tilbage på job af jobcentrene eller aktørerne på arbejdsmarkedet efter en sygemelding. De har brug for tid til at komme sig efter en livstruende sygdom. Hvis de samtidig er presset på grund af økonomiske bekymringer, får de ikke tid og ro til at komme sig, understreger Morten Ørsted-Rasmussen, forebyggelseschef i Hjerteforeningen.

Hjerteforeningen: Se på dagpengesystemet

Hjerteforeningen opfordrer derfor politikerne til at skrue dagpengesystemet sammen, så det tager hensyn til mennesker med kronisk sygdom, som fx en hjertesygdom:

– Det er nødvendigt, at politikerne vurderer, om dagpengesystemet i dag er skruet rigtigt sammen. Vi kan ikke være bekendt, at mennesker med livstruende sygdomme, som fx hjertesygdomme, falder igennem og føler sig pressede tilbage på job, sådan som det sker i dag. Det er uacceptabelt, påpeger Hjerteforeningens forebyggelseschef, Morten Ørsted-Rasmussen.

Det er især patienter med hjertesvigt eller åreforkalkning i hjertet, der angiver, at de føler sig pressede til at vende tilbage til arbejdsmarkedet efter en sygemelding. Og andelen, der føler sig presset, er størst blandt de kortuddannede. 33 procent af dem, der føler sig pressede, har under 10 års skolegang bag sig.

Undersøgelsen viser desuden, at 38 procent af de hjertepatienter, der er i arbejde, oplever en ændret arbejdssituation. Enten er de helt holdt op med at arbejde, har fået færre arbejdstimer om ugen, er stoppet med at arbejde i en periode, eller også er de blevet fyret.

Andelen af hjertepatienter, der har oplevet ændringer i deres arbejdssituation, er ligeledes størst blandt kortuddannede. Her oplever over halvdelen, at de har måtte sige farvel til deres arbejde, er gået ned i tid eller stoppet med at arbejde i en periode (52 procent).

I dag lever mere end 450.000 danskere med en hjerte-kar-sygdom.

Fakta og tabeller

Andel, der har følt sig presset til at vende tilbage til arbejdsmarkedet efter en sygemelding, opdelt på bopælsregion. Procent
  • Region Hovedstaden: 19,8 procent
  • Region Midtjylland: 24,4 procent
  • Region Nordjylland: 25,4 procent
  • Region Sjælland: 24,5 procent
  • Region Syddanmark: 22,0 procent

Andel, hvor arbejdssituationen har ændret sig som følge af deres hjertesygdom, opdelt på uddannelsesniveau. Procent

• Under 10 års uddannelse: 52,6 procent
  • Mellem 10-12 års uddannelse: 36,8 procent
  • Mellem 13-14 års uddannelse: 32,9 procent
  • Mere end 15 års uddannelse: 32,7 procent

Andel, der har følt sig presset til at vende tilbage til arbejdsmarkedet efter en sygemelding, opdelt på uddannelsesniveau. Procent.

• Under 10 års uddannelse: 33,9 procent
  • Mellem 10-12 års uddannelse: 23,6 procent
  • Mellem 13-14 års uddannelse: 35,8 procent
  • Mere end 15 års uddannelse: 21,4 procent
Om undersøgelsen

Undersøgelsen "Livet med en hjertesygdom" er den første af sin art. Den er udarbejdet i samarbejde mellem Hjerteforeningen og Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet i 2015. Formålet med undersøgelsen er at give et samlet indblik i, hvordan danske hjertepatienter oplever at leve med en hjertesygdom. I undersøgelsen medvirker i alt 2.496 hjertepatienter, som blev diagnosticeret med hjertesygdom i 2013.

Elektronisk udgave af rapporten Livet med en hjertesygdom