Hjertenyt nr. 2, 2015

Klik på bladet og læs artiklerne..

TEMA: HJERTESVIGT RAMMER HELE FAMILIEN

• Tæt på livet og alligevel uden for
    Hjertesvigt har været Jane, John og Michael Hansens følgesvend de sidste 14 år. Humor og åbenhed over for hinanden hjælper familien med at sætte ord på bekymringerne.
  • Mine forældre beskyttede mig
    Som barn levede Michael Hansen i uvidenhed om sin fars hjertesvigt. Først som 18-årig bad han selv om at få klar besked om sin fars sygdom.
  • Hjertesvigtpatienter bekymrer sig
    Flere hjertesvigtpatienter bekymrer sig mere om deres nærmeste, end om deres sygdom forværres. Det viser en ny undersøgelse, som Hjerteforeningen står bag. Sæt ord på dine bekymringer, hvis du kan, lyder rådet fra Hjerteforeningens psykolog.

KROP OG PSYKE: UDBRÆNDTHED

• Lad ikke hjertet brænde ud
    Følelsen af at være udbrændt er en større belastning for hjerte og kar end rygning, højt blodtryk og kolesterol, viser ny dansk forskning. Mange hjerter vil have godt af mere ro, mener forskere.

BEHANDLING: DIN MEDICIN

• Medicinskabet
    Her i ”Medicinskabet” giver vores lægefaglige ekspert Susette Krohn Therkelsen svar på, hvad din medicin gør godt for, hvorfor du får den, og hvad du skal være særlig opmærksom på. Denne gang er det calcium-blokkere. Følg med i det næste nummer af Hjertenyt, hvor vi følger op med en af de mest almindelige typer medicin, som hjerte-kar-patienter har i medicinskabet.
  • Hvorfor får jeg calcium-blokkere?
    Calcium-blokkere bruges til behandling af forskellige hjerte-kar-sygdomme. Der findes forskellige typer af calcium-blokkere, som virker på forskellige måder.

FORSKNING: HJERTEKLAP

• Stort fremskridt i behandlingen af hjerteklappatienter
    Ny dansk forskning støttet af Hjerteforeningen viser, at behandling af forsnævret hjerteklap gennem lysken er lige så effektiv og sikker for alle patienter som åben hjerteoperation samt giver færre alvorlige komplikationer.

SORG: KNUST HJERTE

• Når sorg lammer hjertet
    Ulykkelig kærlighed smerter – det ved de fleste nok. Men en stor og pludselig sorg kan faktisk også ramme hjertet fysisk og give akut hjertesvigt. Men hvad er det, der sker i kroppen, når vi pludselig mister en person, vi elsker højt?

DERFOR FORSKER JEG

• Gustav Hørsted Thyregod, hjertekirurg
    Gustav Hørsted Thyregod fik i 2010 sammen med hjertelæger på Odense Universitetshospital og Sahlgrenska Universitetshospital i Göteborg 4,6 millioner kroner af Hjerteforeningen til at undersøge, om den nye kateterbaserede hjerteklapoperation kan matche åben hjertekirurgi. 280 patienter over 70 år har deltaget i projektet. De bliver fulgt de næste fem år med indkaldelse til kontrol, hvor eventuelle symptomer, komplikationer, indlæggelser og livskvaliteten undersøges.

SAMVÆR: MOTION

• Det svedige fællesskab
    Gode venner og i det hele taget gode sociale netværk har stor betydning for vores livskvalitet og livslængde, viser forskning.

APPETIT PÅ LIVET

OPSKRIFTER – TILBEHØR TIL GRILL

• Kartoffelsalat asian style med oksesticks
  • Kold bearnaisecreme
  • Tomatsalat med grillede majs og rugcrunch
  • Grillede gulerødder med koriander gremolata
  • Peach melba trifli

MOTION: BEVÆG DIG

• Rejs dig op og få et længere liv
    Vi sidder stille mere end nogensinde – og det kan koste liv og et godt helbred. Sørg for at komme op at stå fem minutter hver halve time. Det er nemlig sund motion, lyder anbefalingerne.

HJERTEFORENINGENS SAMARBEJDSPARTNERE – GUIDE

4 genveje til motion hver dag

• En gåtur om dagen (Elsk hjertet)
  • Lad bilen stå og tag cyklen (Batavus)
  • Gear og gadgets gør motion til en leg (OTA Solgryn)
  • Fasthold motivationen sådan! (Hjerterdametouren)

Vidste du, at du kan ”tænde” og ”slukke” for din lyst til motion?

Vidste du, at hjernen sender et træthedssignal ud i blodet, lang tid før musklerne bliver trætte?

TELEFON- OG ADRESSELISTE

BREVKASSE

LEDER: Det kræver mod at være åben

NOTER