Det går ud over hjertet, når danskerne føler sig udbrændte, viser nye opsigtvækkende tal fra Østerbroundersøgelsen

De fleste af os har prøvet det: Batterierne er flade, vi føler os trætte og mangler overskud i hverdagen. Denne tilstand kan gå ud over hjertet, afslører danske forskere bag Østerbroundersøgelsen. Ifølge undersøgelsen er de såkaldte psykosociale faktorer som eksempelvis det at føle sig udbrændt lige så farligt som rygning, forhøjet blodtryk og kolesterol.

– Flere giver udtryk for, at de føler sig psykisk opbrugte og udbrændte i undersøgelsen. Det øger risikoen for at få hjerte-kar-sygdom, da vi ved, at de mere bløde værdier såsom trivsel og stress aktiverer vores stresshormoner i kroppen, pulsen stiger og det slider altså på hjertet, som i sidste kan ende med en blodprop i hjertet. Så udbrændthed er bestemt noget, man skal være opmærksom på, siger Gunnar Gislason, professor og Hjerteforeningens forskningschef.

Hvordan du har det psykisk er et parameter, som de praktiserende læger og hjertelæger skal være opmærksomme på i forhold til udvikling af hjerte-kar-sygdom, mener Hjerteforeningens forskningschef.

– Det handler om at se på det hele menneske. De nye resultater slår endnu engang fast, at ikke kun rygning og alkohol er farligt i forhold til at udvikle hjerte-kar-sygdom, men psyken påvirker også vores krop og hjerte, siger Gunnar Gislason og tilføjer, at det ikke er nok at kigge på de kendte risikofaktorer som rygning, kost og motion, når vi skal undgå hjerte-kar-sygdom. De bløde værdier spiller en lige så stor rolle i forhold til risikoen for at blive ramt af blodpropper.

8.882 raske mænd og kvinder deltog i studiet fra 1991 til 1994 frem til 2013 eller indtil deres død. De svarede på en stribe spørgsmål, som blev holdt op mod udviklingen af hjerte-kar-sygdom. I den periode blev der registreret 1.731 blodpropper i hjertet.

Hjerteforeningens har støttet Østerbroundersøgelsen, som har til formål at kortlægge 25.000 danskeres liv og helbred i håb om at kunne forebygge hjerte-kar-sygdom bedre.

Den ny undersøgelse er netop offentliggjort i det ansete tidsskrift European Heart Journal.