Godt at kende sit blodtryk - men det skal helst være det rigtige

Formanden for de praktiserende læger, Bruno Melgaard Jensen, er ikke udelt begejstret for, at danskerne selv måler deres blodtryk.

– Problemet er, at det skaber unødig bekymring, når folk sidder derhjemme og måler blodtrykket og finder ud af, at det er alt for højt. Så kommer de ned til lægen og fylder op i venteværelset, selv om de intet fejler, siger han til Jyllands-Posten. Ifølge avisen mener han ikke, at almindelige raske folk skal have et apparat, der kan måle blodtryk.

Fænomenet – og måske problemet – med et stigende antal mennesker, der selv måler deres blodtryk, hænger sammen med muligheden for via internettet at erhverve blodtryksmålere.

Forbrugerrådet Tænk har på baggrund af en engelsk test konkluderet, at ikke alle målere er lige præcise. De bedste blodtryksmålere er af typen, der skal anbringes på armen ud for hjertet og ikke på håndleddet.
Hjerteforeningens forskningschef, professor Gunnar Gislason, betoner vigtigheden af at kende sit blodtryk.
– Vi ved, at forhøjet blodtryk ofte er et advarselstegn om, at der er risiko for, at der senere kan opstå en hjerte-kar-sygdom. Så det at få målt sit blodtryk kan betyde, at behandlingen sættes ind tidligere og de alvorlige sygdomme måske helt kan forebygges, siger Gunnar Gislason.
Gunnar Gislason anbefaler, at man rådfører sig med sin egen læge eller sundhedsprofessionelle og dermed finder ud af, om der er grund til at anskaffe sig et blodtryksapparat. Samtidig kan man få rådgivning om køb af et apparat af den rigtige type og kvalitet.
– Det gælder om at undgå falske resultater, der enten kan opskræmme uden grund eller sløre et forhøjet, behandlingskrævende blodtryk. Vil man være sikker i sin sag, kan man i alle Hjerteforeningens rådgivninger gratis få målt sit blodtryk af uddannet personale, som oveni købet kan give effektive råd, hvis blodtrykket er forhøjet. Det er da et godt tilbud, siger Gunnar Gislason.