Stearinlys skaber hygge i den mørke tid, men mistænkes også for at skade helbredet. Så husk at lufte ud, når du har haft stearinlys tændt

Bemærk

Selv om det er hyggeligt med de levende lys, så fylder de også dit hjem med sodpartikler, som kan være sundhedsskadeligt.

Godt nok har forskere endnu ikke kunnet bevise, at levende lys kan give hjertekarsygdom. Alligevel opfordrer Steffen Loft, professor i miljømedicin ved Københavns Universitet, at begrænse brugen af stearinlys i eget hjem.

– Vi har målt en dårligere lungefunktion og tegn på inflammation (betændelse) hos mennesker, som har opholdt sig i hjem med mange levende lys. Så personligt er jeg ikke i tvivl om, at stearinlys skader vores helbred, men vi kender ikke de præcise konsekvenser af at indånde røg fra lysene, Hvorvidt det skader hjertet, kan vi heller ikke sige med sikkerhed. Men generelt ved vi, at sygdom i lungerne og betændelse i kroppen påvirker hjertekredsløbet. Se bare på rygning, siger Steffen Loft.

De levende stearinlys udsender sodpartikler, som vi indånder, når de er tændt. Det er særligt de små partikler mindre end 2,5 tusindedele af en millimeter, som forskerne mener, er farlige for kroppen og hjertet. Partiklerne kommer ned i vores lunger og aktiverer vores immunforsvar, som derpå kan skade vores krop.

Et godt råd er derfor at lufte ud med gennemtræk 2-3 gange om dagen i fem minutter,
opfordrer forskeren. Det mindsker mængden af skadelige stoffer voldsomt.