Hjerteforeningen opfordrer alle til at lære at redde liv og bruge en hjertestarter på hjertestarterdagen

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Den 16. oktober er det den europæiske hjertestarterdag. Over hele Europa bliver der denne dag sat fokus på den vigtige livreddende førstehjælp. I Danmark står Dansk Råd for Genoplivning, som Hjerteforeningen er en del af, i samarbejde med TrygFonden bag en opfordring om at lære livreddende førstehjælp og bruge en hjertestarter.

– Det vigtigste ved et hjertestop er, at omkringstående inden for få minutter griber til handling. En forbipasserende kan gøre en stor forskel ved at yde livreddende førstehjælp og give et stød med en hjertestarter, indtil ambulancen når frem. Alle kan lære livreddende førstehjælp, siger Hanne Balle, der er fagligt ansvarlig for førstehjælp i Hjerteforeningen.

I år sættes der på hjertestarterdagen særligt fokus på trafikknudepunkter. Her er der statistisk set størst risiko for at få hjertestop, fordi der er mange mennesker samlet her.

Find aktiviteter på hjertestarterdagen
På hjertestarterdagen er der et væld af lokale aktiviteter over hele landet. Alle arrangementer er gratis på dagen. Hjerteforeningens rådgivningscentre tilbyder også et gratis 45 minutters minikursus på dagen. Både børn og voksne er velkomne. Læs mere om kurserne i Rådgivningscenter København , Rådgivningscenter Aarhus eller Rådgivningscenter Odense. Find derefter arrangementet under hver enkelt centers kalender.