Fredag den 24. oktober er national fuldkornsdag, og i år vil Fuldkornspartnerskabet have danskerne til at tage fuldkorn med til fredagsmorgenmaden på arbejdspladserne

Bemærk

– Vi spiser stadig for lidt fuldkorn. Selvom danskerne er kommet godt med, så spiser de 25 procent af befolkningen, der får allermindst fuldkorn, kun 23 gram fuldkorn om dagen. Ved at få fuldkorn ind i fredagsmorgenmaden har vi en ny mulighed for at øge vores ugentlige fuldkornsindtag, siger Charlotte Kira Kimby, Sundhedschef i Hjerteforeningen og partner i Fuldkornspartnerskabet.

Det skal smage godt
Når vi mødes om fredagsmorgenmaden på arbejdspladsen, er der tit basser, tebirkes og lyst brød i kurven. Men det betyder ikke, at det skal skiftes ud med rugbrød og knækbrød. For lyst brød kan også være fuldkorn.

– Vi vil gerne starte en ny trend, hvor hver fredag starter med fuldkornsmorgenmad. Vi kalder det FredagsFuldkorn. Kun 27 procent af danskerne tror, at fuldkorn kan være lyst brød, og det er en myte, som vi gerne vil punktere. Selvom melet er fintmalet, og bollerne er lyse og luftige, så kan det sagtens være fuldkorn”. Siger Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.

fuldkorn

Fødevarevirksomheder i Fuldkornspartnerskabet har igennem de sidste 5 år lanceret 660 forskellige velsmagende fuldkornsprodukter med det orange fuldkornslogo.

Gratis fuldkorn i København
Fuldkornspartnerskabet fejrer i øvrigt en event på Hovedbanegården i København den 24. oktober kl. 7-17, hvor ambassadør Lotte Heise deltager sammen med sundhedsorganisationer, Fødevarestyrelsen og fødevarevirksomheder fra Fuldkornspartnerskabet. Den store fuldkornshelt deler balloner ud til børnene, og der uddeles gratis fuldkornsprodukter kl. 15-17. Hele dagen kan du få tips og ideer til at få mere fuldkorn ind i kosten – ikke mindst til fredagsmorgenmaden i firmaet.

Kun 30 procent af danskerne spiser den anbefalede mængde
Danskerne spiser i gennemsnittet 63 gram fuldkorn om dagen. Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser 75 gram fuldkorn om dagen. Kun 30 procent af danskerne spiser den anbefalede mængde. Fuldkorn er et af de ti officielle kostråd. Fuldkorn betyder, at hele kornet er brugt – også kimen og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder.