Undgår du grønsager, fordi du er bange for, at det forstyrrer din blodfortyndende AK-behandling? Det er der ingen grund til, siger eksperterne. Tværtimod, viser den nyeste forskning

Bemærk

Foto: Tia Borgsmidt
Grønkål, broccoli og spinat. Alle er de fulde af vigtige vitaminer og nødvendige næringsstoffer. Et af dem er K-vitamin. Er du i AK-behandling, holder du sikkert særligt øje med lige præcis dette vitamin. For K-vitamin er afgørende for blodets evne til at størkne, og AK-behandling forebygger blodpropper ved netop at sørge for, at din lever i mindre grad genbruger K-vitamin.

Tidligere har anbefalingerne også lydt, at personer i AK-behandling skal passe på med de K-vitaminfyldte grønne grønsager. Men det er en myte, fortæller Hjerteforeningens kostekspert, Hanne Skov. En myte hun gerne vil lave om på, og derfor opfordrer hun nu alle i AK-behandling til at spise løs af det grønne.

– Selvom du er i AK-behandling, er der ingen grund til at holde igen med grønsager, heller ikke de grønne, der er fulde af K-vitamin. Det er lige så vigtigt for personer i AK-behandling som for alle andre at få 600 gram grønsager og frugt hver dag. Måske endda vigtigere, fordi K-vitaminet fra de grønne grønsager stabiliserer AK-behandlingens effekt, siger Hanne Skov.

Alkohol langt værre
Jane Skov, der er forsker, ph.d. og ekspert i AK-behandling ved Enheden for Tromboseforskning, Syddansk Universitet, er helt enig i, at myten skal aflives.

– Undersøgelser viser faktisk, at de AK-patienter, der får mindst K-vitamin fra kosten har størst ustabilitet i behandlingen. 600 gram frugt og grønsager om dagen er helt klart bedre end ingen grønsager. Så undgå endelig ikke at spise grønt, når du kommer i AK-behandling, og lad avocadoen blive i rejecocktailen, siger Jane Skov.

Hun forsker i den behandling, som gives på AK-klinikken i Esbjerg, og erfaringen herfra viser også, at kost ikke har særlig betydning for AK-behandlingen.

– Vi oplever stort set aldrig, at patienter får komplikationer som følge af at have spist for mange grønsager med K-vitamin. Alkohol er derimod et reelt problem, siger Jane Skov.
Så spis grønsager hver dag – også de grønne, anbefaler Hjerteforeningens kostekspert.

– Der er ingen grund til at veje maden. Vil du ændre drastisk på din kost, fx i forbindelse med en kur, så kan det være en god idé at kontakte din AK-klinik, så de kan hjælpe dig med at holde øje med din behandling, siger Hanne Skov.