Undgår du grønsager, fordi du er bange for, at det forstyrrer din blodfortyndende AK-behandling? Det er der ingen grund til, siger eksperterne. Tværtimod, viser den nyeste forskning

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Foto: Tia Borgsmidt
Grønkål, broccoli og spinat. Alle er de fulde af vigtige vitaminer og nødvendige næringsstoffer. Et af dem er K-vitamin. Er du i AK-behandling, holder du sikkert særligt øje med lige præcis dette vitamin. For K-vitamin er afgørende for blodets evne til at størkne, og AK-behandling forebygger blodpropper ved netop at sørge for, at din lever i mindre grad genbruger K-vitamin.

Tidligere har anbefalingerne også lydt, at personer i AK-behandling skal passe på med de K-vitaminfyldte grønne grønsager. Men det er en myte, fortæller Hjerteforeningens kostekspert, Hanne Skov. En myte hun gerne vil lave om på, og derfor opfordrer hun nu alle i AK-behandling til at spise løs af det grønne.

– Selvom du er i AK-behandling, er der ingen grund til at holde igen med grønsager, heller ikke de grønne, der er fulde af K-vitamin. Det er lige så vigtigt for personer i AK-behandling som for alle andre at få 600 gram grønsager og frugt hver dag. Måske endda vigtigere, fordi K-vitaminet fra de grønne grønsager stabiliserer AK-behandlingens effekt, siger Hanne Skov.

Alkohol langt værre
Jane Skov, der er forsker, ph.d. og ekspert i AK-behandling ved Enheden for Tromboseforskning, Syddansk Universitet, er helt enig i, at myten skal aflives.

– Undersøgelser viser faktisk, at de AK-patienter, der får mindst K-vitamin fra kosten har størst ustabilitet i behandlingen. 600 gram frugt og grønsager om dagen er helt klart bedre end ingen grønsager. Så undgå endelig ikke at spise grønt, når du kommer i AK-behandling, og lad avocadoen blive i rejecocktailen, siger Jane Skov.

Hun forsker i den behandling, som gives på AK-klinikken i Esbjerg, og erfaringen herfra viser også, at kost ikke har særlig betydning for AK-behandlingen.

– Vi oplever stort set aldrig, at patienter får komplikationer som følge af at have spist for mange grønsager med K-vitamin. Alkohol er derimod et reelt problem, siger Jane Skov.
Så spis grønsager hver dag – også de grønne, anbefaler Hjerteforeningens kostekspert.

– Der er ingen grund til at veje maden. Vil du ændre drastisk på din kost, fx i forbindelse med en kur, så kan det være en god idé at kontakte din AK-klinik, så de kan hjælpe dig med at holde øje med din behandling, siger Hanne Skov.