Misbrug af forskningsmidler skaber mistillid, som kan skade hjertepatienterne, siger Hjerteforeningens formand til TV 2 Nyhederne

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Henrik Steen Hansen, formand for Hjerteforeningen og overlæge, dr.med. på Odense Universitetshospital, er bange for, at sager om misbrug af forskningsmidler vil skade hjertepatienter over hele landet.

– Jeg frygter, at historier, som vi nu igen har hørt, skaber mistillid til forskerne og til den forskning, som vi er afhængige af i dagligdagen, sagde Henrik Steen Hansen til TV 2 Nyhederne i lørdags.

Hjerteforeningen har sikret sig, at deres økonomiske uddelinger ikke er blevet misbrugt. Alligevel overvejer foreningen at udelukke de mistænkte læger.

– I Hjerteforeningen skal vi have tillid til, at de midler, vi giver til forskning, bliver anvendt i overensstemmelse med det formål, hvortil de er givet, sagde Henrik Steen Hansen.

Fem hjertelæger politianmeldt
74 læger fra forskellige københavnske hjertecentre mistænkes for at have brugt øremærkede forskningspenge på alt fra smartphones, tablets, besøg på Michelin-restauranter til rejser på business class. Fokus retter sig især mod Rigshospitalets Hjertecenter, hvor 15 hjertelæger risikerer alt fra straffesager til krav om tilbagebetaling af penge.

Fem af overlægerne fra Rigshospitalet er blevet meldt til politiet af Region Hovedstaden, der nu øger kontrollen med brugen af forskningsmidler.

Hjerteforeningen fører skarp kontrol
Hjerteforeningen uddeler hvert år cirka 25 millioner kroner til forskning i hjertekarsygdom. Foreningen fører skrap kontrol med uddeling af forskningsmidler. Der skal altid afleveres dokumentation for, hvordan pengene er brugt, når de projekter, der er støttet af Hjerteforeningen, afsluttes.