Flere medlemmer og fagfolk har reageret på artiklen: ”Spis løs af det grønne”, som blev bragt i det seneste nummer af Hjertenyt og på Hjerteforeningens hjemmeside. Det har givet anledning til en del misforståelser, hvorvidt grønne grønsager har betydning for AK-behandlingen. Vi bringer her en præcisering

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Hjerteforeningen har hidtil anbefalet restriktioner på 100 gram pr. dag af de fire udvalgte grønne grønsager broccoli, spinat, grønkål og rosenkål. Baggrunden for artiklen ”Spis løs af de grønne” har været, at en del patienter i AK-behandling helt afholder sig fra at spise grønt. På den måde kommer de til at spise mere ensidigt og mindre sundt. Samtidig bliver det svært at leve op til anbefalingerne om et indtag på 600 gram grønt og frugt om dagen, som også gælder for patienter i blodfortyndende behandling.

Den seneste forskning viser, er det er bedre at have et stabilt, dagligt indtag af K-vitamin end helt at undgå K-vitamin. Hjerteforeningen har derfor ikke belæg for at opretholde disse restriktioner, som også kan medføre begrænsninger i dagligdagen i form af vejning af maden eller unødig bekymring, hvis man utilsigtet kommer til at spise de grønne grønsager.

Formålet med at bringe artiklen ”Spis løs af det grønne” var dels at fortælle, at Hjerteforeningen ikke længere opretholder restriktioner på de fire grønne grønsager, og samtidig opfordre patienter i AK-behandling til at spise 600 gram frugt og grønt hver dag. Her må de K-vitaminholdige grønsager gerne indgå i form af et stabilt, dagligt indtag snarere end, at man afholder sig fra disse eller kun spiser dem engang imellem.

Vil du ændre på din kost, er det en god idé at kontakte din AK-klinik, så de kan hjælpe dig med at holde øje med din behandling.