En ny type medicin kan måske redde hjertesvigtpatienter fra at dø. De nye resultater giver håb om en bedre behandling for hjertesvigtpatienter, mener Hjerteforeningen

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Et gennembrud i behandlingen af hjertesvigt, som uden tvivl vil få konsekvenser for danske hjertepatienter. Sådan lyder reaktionerne fra danske hjertelæger på en ny type medicin til hjertesvigtpatienter, som netop er blevet præsenteret på den europæiske hjertekongres ESC i Barcelona.

8.000 hjertesvigtpatienter blev fulgt i 27 måneder. Via lodtrækning fik de enten tilbudt den nye medicin, som går under betegnelsen LCZ696, eller lægemidlet Enalapril, som i dag anvendes til behandling af hjertesvigt. Ifølge studiet ser det nye stof ud til at mindske hjertesvigtpatienters risiko for død og hospitalsindlæggelser med op til 20 procent.

Henrik Steen Hansen, formand for Hjerteforeningen og overlæge, dr.med. på Hjerteafdelingen på Odense Universitetshospital, glæder sig over de nye resultater. Han håber, at den nye medicin vil forbedre prognoserne for de mange danskere, der lever med hjertesvigt.
– Hjertesvigt er en alvorlig og livstruende sygdom. Resultaterne giver håb om en mere effektiv behandling, der muligvis vil forbedre livsudsigterne for patienter med kronisk hjertesvigt. Tidlig opsporing og behandling, der aflaster hjertet, er nemlig livsvigtigt for disse mennesker, siger Henrik Steen Hansen.

Endnu ikke godkendt
Den nye type medicin indeholder to forskellige aktive midler, der hver især hæmmer nogle skadelige hormoner, som især optræder hos personer med hjertesvigt. Medicinen er endnu ikke godkendt herhjemme, men producenten forventer at søge om godkendelse på det europæiske marked i 2015.

Undersøgelsen, som hedder PARADIGM-HF, er også offentliggjort i det ansete tidsskrift The New England Journal of Medicine.

55.833 danskere har diagnosen hjertesvigt, og Hjerteforeningen anslår, at 10.000 danskere lever med hjertesvigt uden at vide det. I 2010 døde over 14.000 danskere af hjertekarsygdom. Af dem havde 9.841 hjertesvigt.