Regionerne lever stadig ikke op til løftet om hurtig undersøgelse og diagnose inden for 30 dage. Det skriver Jyllands-Posten i dag. Løftebruddet møder skarp kritik fra Hjerteforeningen, som kalder det ’klart utilfredsstillende’

Bemærk

Det står sløjt til med at overholde udredningsgarantien på 30 dage. Det gælder landet over. Og det på trods af, at patienter 1. september sidste år fik ret til at få en diagnose inden for 30 dage – efter at være blevet henvist til et sygehus. Men faktum er, at regionerne ikke kan overholde regeringens løfte om udredning inden for 30 dage, og at patienterne venter i længere tid. Det skriver Jyllands-Posten i dag, fredag den 1. august.

Møder skarp kritik fra Hjerteforeningen
?I Region Midtjylland, Region Nordjylland og Region Sjælland venter hver tredje patient mere end 30 dage, og i Region Hovedstaden venter omkring hver femte patient i lang tid ifølge Jyllands-Posten.

Det møder skarp kritik fra Hjerteforeningen, at det stadigvæk ikke går bedre med udredningsretten:

– Det kan koste liv, når patienterne ikke bliver udredt inden for 30 dage. Nu har regionerne haft næsten et år til at komme i gang, så det er klart utilfredsstillende, at det ikke går bedre, siger Hjerteforeningens formand Henrik Steen Hansen til Jyllands-Posten.

Kræver svar fra ministeren?
Sophie Løhde, Venstres politiske ordfører, ønsker klart svar fra sundhedsminister Nick Hækkerup om, hvad han har tænkt sig at gøre. Hun siger til Jyllands-Posten:

– Regeringen har kaldt udredningsretten for sit store flagskib og blæst det op, men patienterne har ikke fået andet end en garanti uden indhold. Ministeren (sundhedsminister Nick Hækkerup, red.) er nødt til at give et klart svar på, hvad han vil gøre, siger hun.

Hjerteforeningen bakker fuldt ud op om dette synspunkt og vil på kommende møder med landets politikere rejse spørgsmål om udredningsretten.