Nu kan du se otte korte film på nettet og lære mere om din hjertekarsygdom. Filmene henvender sig især til dig, der er ny med hjertekarsygdom

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Har hjertesygdom ramt dig eller en af dine nære for nyligt? Vil du gerne høre om andres oplevelser med samme sygdom? Og vil du gerne vide bare lidt mere om sygdommen uden at skulle læse lange bøger?

Så læn dig tilbage i sofaen, klik ind på Hjerteforeningens tv-kanal og se de nye korte (3-4 minutter) film om hjertekarsygdomme, og hvordan du lever med dem. Du kan også finde dem direkte på playlisten Hjertekarsygdomme – kort fortalt.

Med få ord og simple tegninger viser filmene, hvordan sygdommen påvirker din krop og din hverdag. Du kan bl.a. høre Ole Wittenberg fortælle om sine oplevelser med at få en ny hjerteklap, Per Stapelfeldt fortælle, at han næsten glemmer, han har en ICD, og René Bengtsen fortælle om at komme på arbejde igen efter hjertesvigt.

Du kan også se, hvordan du kan få hjælp til livet med hjertekarsygdom i Hjerteforeningens rådgivningscentre eller fra Hjerteforeningens frivillige rådgivere på hospitaler.

Vil du vide endnu mere, kan du klikke ind på Hjerteforeningens hjemmeside eller ringe til Hjertelinjen på 80 20 33 66.

Hjertekarsygdomme kort fortalt
De otte nye film handler om:

• Atrieflimren
  • Blodprop i hjertet
  • Hjertesvigt
  • Hjerteklapsygdom
  • ICD
  • Hvordan du måler dit blodtryk
  • Hvordan du kan få en samtale med en rådgivende patient
  • Hvad du kan få hjælp til i Hjerteforeningens rådgivningscentre

Filmene er produceret for Hjerteforeningen med støtte fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse samt Civilingeniør Stenild Hjorths enke Else Hjorths Fond.

af , d. 21. august 2014