Depression kan fordoble risikoen for hjertekarsygdom blandt kvinder under 55 år, viser ny forskning. Det understreger vigtigheden af screening for depression blandt kvindelige hjertekarpatienter, siger Hjerteforeningens formand

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Kvinder under 55 år, som får undersøgt deres kranspulsårer for forsnævringer, har dobbelt så stor risiko for at lide af åreforsnævring i hjertet, hvis de samtidigt lider af moderat til svær depression, set i forhold til kvinder under 55 år med kun let eller ingen tegn på depression.

Det har amerikanske forskere fundet ved at undersøge over 3.000 personer, der kom til røntgenundersøgelse af hjertets kranspulsårer. Resultaterne er netop offentliggjort i det velansete videnskabelige tidsskrift Journal of the American Heart Association.

Sammenhængen mellem depression og hjertekarsygdom gjaldt ikke for kvinder over 55 år eller for mænd.

Screening kan redde liv
De negative effekter af depression kan koste de yngre kvinder livet. Kvinderne under 55 år med symptomer på depression var i dobbelt så stor risiko for at blive ramt af en blodprop i hjertet eller dø i årene efter undersøgelsen. Samtidigt havde hver fjerde af de undersøgte kvinder under 55 år moderat til svær depression. Det var dobbelt så mange som blandt kvinder over 55 år og blandt mænd i samme aldersgruppe. Det får Hjerteforeningens formand til at opfordre lægerne til at være særligt opmærksomme

–    Selvom yngre kvinder sjældent rammes af hjertekarsygdom, er den forøgede risiko ved depression så stor, at der er tale om en reel risiko. Derfor bør læger vurdere, om yngre kvinder, der kommer til lægen med symptomer på hjertekarsygdom, også lider af depression og omvendt samtidig undersøge for hjertekarsygdom, når kvinderne kommer med symptomer på depression, siger Henrik Steen Hansen

Hjerteforeningens formand slår dog fast, at alle patienter med blodprop i hjertet bør screenes for depression, ligesom den nye viden i høj grad understreger vigtigheden af, at praktiserende læger og sygehusvæsen skal blive bedre til at tage hånd om patienterne:

–    Ofte et det et meget hurtigt forløb man gennemgår som hjertepatient, fx hvis man får en ballonudvidelse. Man når måske slet ikke at opfatte sig selv som syg. De psykiske reaktioner kommer ofte først senere, hvor man kan risikere at udvikle en depression, siger Henrik Steen Hansen.

Årsager ukendt
Den ny forskning tyder på, at yngre kvinder er særligt udsatte for de effekter på hjertet, som depression har. Hvorfor er uvist, men tidlig opsporing kan forebygge hjertekarsygdom:

–    Men hvis kvindernes symptomer på depression opdages tidligt, vil det forbedre mulighederne for at forebygge hjertekarsygdom, siger Henrik Steen Hansen.

De yngre kvinder med symptomer på depression er oftere rygere og lider oftere af forhøjet blodtryk, sukkersyge og tidligere hjertekarsygdom, alt sammen noget, der øger risikoen for hjertekarsygdom markant. Men selv når forskerne renser tallene for dette, er der sammenhæng mellem depression og åreforsnævring i hjertet.

Støt forskning i kvinders hjerter
Hjerteforeningen sætter netop nu fokus på kvinder og hjertekarsygdom med kampagnen Elsk Hjertet. Målet med kampagnen er at redde fem kvindeliv hver uge frem til 2020, så der hvert år dør 2.000 færre kvinder af en hjertekarsygdom.