Hjerteforeningen bakker op om ny national handlingsplan for organdonation, der vil omsætte danskernes gode vilje til handling

Bemærk

Selvom 87 procent af danskerne har en positiv holdning til organdonation, lever 23 danskere med et svigtende hjerte og står på venteliste til en hjertetransplantation. I 2013 døde tre, mens de ventede på et rask hjerte.

Det vil sundhedsminister Nick Hækkerup (S) nu gøre noget ved i en ny national handlingsplan for organdonation, som netop er blevet fremlagt. Målet er at få flere til at stilling til organdonation, så flere danskere med behov for fx et nyt hjerte får mulighed for transplantation.

Planen indeholder 23 konkrete initiativer, som blandt andet skal få danskerne til at omsætte deres positive holdning til organdonation til konkrete handlinger.

Hjerteforeningen har siddet med i en arbejdsgruppe under Sundhedsstyrelsen og leveret forslag til den nye handlingsplan for organdonation.

– Vi har haft særligt fokus på de aktiviteter, der styrker befolkningens positive holdning til organdonation – herunder både kampagner og indførelsen af ”nudging”, som hjælper folk til at handle på baggrund af en holdning til et bestemt emne, siger Henrik Steen Hansen, Hjerteforeningens formand og overlæge, dr.med. på Odense Universitetshospital.

Henrik Steen Hansen opfordrer danskerne til at tage aktivt stilling til organdonation. Det kan både ske igennem Donorregistret, som flere end 850.000 danskere allerede har gjort, eller ved at udfylde et donorkort og bære det på sig. Det gør blandt andet situationen lettere for de pårørende og personalet på afdelingen, når et dødsfald fører til overvejelser om organdonation.

– At have taget aktivt stilling fx i Donorregistret har stor betydning for de pårørende, når de står i en situation, hvor de skal sige ja til, at organer fra den pårørende må anvendes til donation. Derfor bør oplysningsindsatsen altid ske på en respektfuld måde, der motiverer danskerne til at tage stilling, siger Henrik Steen Hansen.