Motion med en fodbold – fodboldfitness – gavner hjertesundheden, også for ældre og personer med forhøjet blodtryk, viser ny dansk forskning. Hjerteforeningen vil nu forsøge at inddrage fodboldfitness i Hjertemotion

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Kvinder og mænd. Børn og ældre. Alle kan de få styrket hjertet med fodboldtræning. Sådan konkluderer ny dansk forskning, der netop er præsenteret ved et seminar om motionsfodbold.

Faktisk fremmer motionsfodbold hjertesundheden bedre end andre typer træning, nok pga. den høje aktivitet, fortalte forskerne fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet, der er støttet med over 33 mio. kr. af Nordea-fonden.

Legen med bolden giver således bedre hjertefunktion, kondition og udholdenhed. Har du forhøjet blodtryk, kan fodboldtræningen tilmed hjælpe dig med at sænke det.

Kun for sjov
Motionsfodbold, eller fodboldfitness, som DBU kalder det, handler mest af alt om at lege med en bold og holde hele kroppen i gang. Det spilles på mindre baner og med færre spillere, end almindelig fodbold.

Spillet er kun for sjov, så holdene er ikke tilmeldt turneringer. Der er ikke nødvendigvis en træner, både kvinder og mænd kan være med, og træningen er fleksibel, så du kan træne så ofte – eller sjældent – du vil.

Prøves af til Hjertemotion
Hjerteforeningens direktør, Kim Høgh, deltog også i seminaret, og fortalte under paneldebatten, at Hjerteforeningen vil samarbejde med DBU om at udbrede det nye koncept til hjertekarpatienter.

– Vi ser rigtig meget frem til at afprøve fodboldfitness i Region Syddanmark. Vi håber, at deltagerne kan få glæde af legen med bolden, fleksibiliteten i træningen og det gode sociale samvær. Og at det kan tiltrække flere folk og andre målgrupper, så vi kan supplere vores Hjertemotionshold med flere tilbud, siger Kim Høgh.

Pilotprojektet starter til september. Går det godt, vil Hjerteforeningen forsøge at udvide muligheden til andre egne af landet, hvor Hjerteforeningens frivillige og DBU´s klubber kan gå sammen om det gode tilbud til hjertekarpatienter.