Danskerne spiser nu i gennemsnit 63 gram fuldkorn om dagen, og 30 procent af befolkningen får den anbefalede mængde på 75 gram fuldkorn om dagen. De danskere, der spiser allermindst fuldkorn, spiser nu dobbelt så meget fuldkorn som tidligere

Bemærk

I takt med at der er kommet flere fuldkornsprodukter i butikkerne, har danskerne fået smag for at spise mere fuldkorn. DTU Fødevareinstituttets nationale kostundersøgelse viser, at den positive udvikling ses hos både børn og voksne. 43 procent af alle børn og 27 procent af alle voksne får nu den anbefalede mængde, sammenlignet med henholdsvis kun 7 procent og 5 procent før Fuldkornspartnerskabet startede i 2009. De 25 procent af befolkningen, der spiser mindst fuldkorn, spiser i dag 23 gram fuldkorn om dagen – i gennemsnit. Det er resultatet af en kampagne, der gik i luften for 5 år siden, som
Hjerteforeningen, Fødevarestyrelsen og fødevarevirksomheder, der
tilsammen udgør Fuldkornspartnerskabet, står bag.

– Det er meget glædeligt at se stigningen i fuldkornsindtaget hos befolkningen, særligt blandt dem der spiser mindst fuldkorn. Det er godt for folkesundheden og et vigtigt skridt på vejen til at modvirke den sociale ulighed i sundhed, som vi desværre ser i Danmark. Det er også en imponerende flot stigning i danske børns fuldkornsindtag. Der må være nogle forældre, som er gode til at bruge alle de mange spændende fuldkornsprodukter, man efterhånden kan få, siger Charlotte Kira Kimby, sundhedschef i Hjerteforeningen.

Hvordan er det lykkedes?
Fuldkornspartnerskabet arbejder sammen om at indfri den fælles vision om at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Det gøres ved at øge tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbrede kendskabet til fuldkorn. Kampagneleder Rikke Iben Neess ser, at styrken ligger i, at alle trækker i den samme retning:

– Vi har én fælles anbefaling og et solidt vidensgrundlag. Det orange fuldkornslogo har gjort det meget nemmere for danskerne at vælge fuldkorn, og fødevarevirksomhederne er gået dedikeret til opgaven og har tilsat fuldkorn i en masse produkter. Hun fortsætter:
-Det har betydet, at vi som forbrugere har fået nem adgang til fuldkorn – både i supermarkedet, hos bageren og på tankstationen. Også på restauranterne er der fuldkorn i kurven.

Kampagnen fortsætter
Der er stadig mange, der ikke får den anbefalede mængde på 75 gram fuldkorn om dagen. Derfor fortsætter Fuldkornspartnerskabet arbejdet med at øge fuldkornsindtaget i en ny 3-årig periode. Her vil der særligt være fokus på at øge indtaget blandt de 25 procent af befolkningen, der spiser mindst fuldkorn.