Bemærk

I forbindelse med lanceringen af en ny kampagne, der skal sætte fokus på hjertesvigt, har Hjerteforeningen inviteret fotojournaliststuderende til at deltage i en fotokonkurrence, hvor oplægget var en fri fortolkning af titlen ”Livet med hjertesvigt. Du kan miste livet før du dør”.

Fotokonkurrencen er nu blevet til en udstilling, der de kommende uger er at finde i Rigshospitalets foyer, inden den rejser videre ud på en række hospitaler, hvor der er en hjertesvigtklinik.
Vinderen af konkurrencen blev udvalgt af en jury bestående af Politikens billedredaktør Thomas Borberg, fotograf Marie Hald, rektor for billedlinjen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Søren Pagter samt Ulla Løkkegaard, der selv er hjertesvigtpatient.

Hjerteforeningens adm. direktør Kim Høgh begrundede valget af Marie Ravn billedserie:

– Vinderen af fotokonkurrencen rører os følelsesmæssigt med sin reportage om Inger, der har hjertesvigt. Det er en ægte og ærlig historie om livet med hjertesvigt, hvor reportagen viser sygdommens følger, så både hjertesvigtpatienter, pårørende og andre, der ikke har hjertesvigt tæt inde på livet, forstår alvoren af hjertesvigt. Som iagttager af Ingers liv ved vi ud fra hendes ansigtsudtryk, at der er noget galt, men det er først, når vi hører hendes historie, at vi ved, hvad der er i vejen. Hjertesvigtpatienter får ofte frarøvet deres livskvalitet og kan ikke det samme, som de kunne tidligere, og for mange bliver selv de mest basale ting, som at tage et bad eller gå op ad en trappe, til udfordringer, der kan være svære at magte. Man kan som hjertesvigtpatient miste livet, før man dør. Det er et stærkt budskab og reportagen rammer én lige i maven. Den får én til at stoppe op og kigge Inger i øjnene.

Baggrund for kampagnen
55.000 danskere lider i dag af hjertesvigt, men kun omkring 10 procent af danskerne kender til den dødelige sygdom og dens konsekvenser. Ved hjertesvigt bliver der ikke pumpet nok blod rundt i kroppen på grund af en svækket hjertemuskel. Derfor vil hjertesvigtpatienter føle sig trætte og energiforladte – nogle i så stor grad, at de ikke kan overkomme helt almindelige gøremål, såsom at gå få trin op ad trapper eller tage et bad. Det går typisk ud over livskvaliteten.