Mandag den 24. marts går kampagnen Gør noget for hjertet i luften for fjerde år i træk. Her oplyser Hjerteforeningen danskerne om livreddende førstehjælp og samler penge ind til forebyggelse og forskning i hjertestop

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Hver dag rammes 10 danskere af hjertestop. Kun en overlever. Knap halvdelen af os ser bare på, når vi oplever en person falde om med hjertestop – en skræmmende statistik Hjerteforeningen ønsker at ændre, da vi ved, at chancen for overlevelse øges med tre gange, hvis man straks går i gang med at give livreddende førstehjælp med det samme.

’Gør noget – du kan ikke gøre noget forkert, for det værste du kan gøre er ikke at gøre noget’ er et af budskaberne bag Hjerteforeningens kampagne Gør noget for hjertet. Det er nemt og effektivt at give livreddende førstehjælp, så det gælder bare om at gøre noget, hvis man ser en person falde om med hjertestop – også selvom man ikke har lært hvordan.

Ringer du 1-1-2, sidder der folk på alarmcentralen, der guider dig igennem alt, hvad du skal gøre, indtil ambulancen er fremme.

Tv-spot, undervisningsfilm, kurser i livreddende førstehjælp, undervisning af landets politikere, salg af nye nøgleringe i føtex, hvor pengene går til forebyggelse og forskning i hjertestop er dele af kampagnen.

Følg med
Hent app’en RED LIV, hvis du ikke allerede har den på din smartphone, så er du også i stand til at redde liv. Du kan også følge os på Facebook, hvor du fra på mandag dagligt vil få nyt om livredderende førstehjælp og hjertestop – og kan spille med i Red liv-spillet og deltage i konkurrencen om en iPad air.