Hjerteforeningen skyder i denne uge kampagnen Gør noget for hjertet i gang med at uddanne byrådspolitikerne i en række af landets største byer i hjertemassage. Målet er at få flere danskere til at gribe ind, hvis de overværer et hjertestop

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Byrådspolitikerne i en række byer lærte at redde liv. På billedet er det byrådet i Aalborg med borgmester Thomas Kastrup Larsen i spidsen, der instrueres af Hjerteforeningen

Hver dag rammes 10 danskere af hjertestop og kun 1 af dem overlever. I 40 procent af alle tilfælde af hjertestop, hvor der er andre personer til stede, gribes der ikke ind. Undersøgelser viser, at chancen for at overleve et hjertestop stiger med tre gange, hvis en tilstedeværende griber ind – uanset om de kan hjertemassage eller ej.

– Hjerteforeningen appellerer til alle danskere om bare at gøre noget, hvis de oplever en person med hjertestop. Er man på helt bar bund kan alene det at få ringet til alarmcentralen på 1-1-2, hvor uddannet personale forklarer præcis hvad man skal gøre, betyde forskellen mellem liv eller død, siger Mette Bro der er kampagneleder i Hjerteforeningen.

Du kan være en andens hjerte: Derfor er livreddende førstehjælp vigtigt
Når hjertet ikke længere slår, pumpes der ikke længere blod rundt i kroppen. Det betyder at kroppens vitale organer ikke får ilt og derfor begynder at tage skade. Ved at give hjertemassage fungerer ens hænder som et eksternt hjerte, der sikrer at blodet pumpes rundt i kroppen. Der for er det vigtigt at man fortsætter med hjertemassage og indblæsninger til munden – 30 tryk, 2 pust, 30 tryk, 2 pust – ind til professionel hjælp er nået frem.

Her er byrådspolitikerne blevet uddannet i livreddende førstehjælp:

– København
– Aarhus
– Odense
– Aalborg
– Kolding
– Næstved

Hjerteforeningens lokalkomiteer, der er repræsenteret i næsten alle landets kommuner, afholder løbende kursus i livreddende førstehjælp.