Ligger takeaway-stederne tæt, der hvor du bor og arbejder, kommer du til at spise mere fastfood, har engelske forskere vist. Og de kan måle det på vægten

God læselyst!

Vi er glade for, at du læser denne artikel. Den er over 2 år gammel, hvilket kan betyde, at der er enkelte faktuelle detaljer, som kan være ændret, siden artiklen blev skrevet. Du er altid velkommen til at skrive til madslo@hjerteforeningen.dk, hvis du har kommentarer. På forhånd tak.

Du kan måske snige dig uden om den første lokkende takeaway-restaurant på turen hjem fra arbejde. Og selvom du er sulten, modstår du måske også fristelsen fra den næste. Men er der for mange, får de krammet på dig.

Ny engelsk forskning kan vise, at personer, der udsættes for flest takeaway-steder i nærheden af hjemmet, arbejdet eller på ruten imellem, spiser 15 procent mere fastfood, end de personer, der sjældent støder på et takeaway-sted.

Femten procent mere fastfood svarer til 40 gram mere om ugen for de englændere, der deltog i undersøgelsen. Det lyder måske ikke af meget, men det er nok til at gøre en forskel.

BMI’et er i gennemsnit 20 procent større blandt de personer, der udsættes for flest takeaway-steder i forhold til dem, der udsættes for færrest. Forskerne har ikke medregnet den sodavand, som ellers ofte glider med ned med fastfood. Det kan være en ekstra årsag til den store forskel i BMI.

Sådan slipper du forbi
Hvis din rute hjem fra arbejde også er spækket med fastfood, har Ida Enghave, Hjerteforeningens ansvarlige for forebyggelse, et par gode råd til dig:

–    Hvis du vil hjælpe dig selv til at undgå usund fastfood, så sørg for at have planlagt aftensmaden inden du tager hjemmefra. Så er du mindre tilbøjelig til at tage den lette – men usunde – løsning. Du kan også snuppe en sund snack, fx et stykke fuldkornsknækbrød, inden du kører hjem. Når du er mindre sulten, er det lettere at stå imod fristelserne, siger Ida Enghave.

Vil du være sikker på, at din kost er sund, kan du finde gode ideer til aftensmaden i Hjerteforeningens hjertesunde opskrifter.

Hjerteforeningen vil gøre det lettere at vælge sundt
Under sloganet ”Kalorier på menutavlen” arbejder Hjerteforeningen netop nu sammen med Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet for at få fastfood-kæderne til at anføre, hvor mange kalorier, der er i den mad, de serverer.

– Vi håber, at fastfood-restauranterne vil anføre, hvor mange kalorier de forskellige retter indeholder på menutavlen. Det gør de faktisk allerede i andre lande, og det gør det lettere for forbrugerne at vælge sundt, siger Ida Enghave.