Europa-Parlamentet har i dag stemt ja til at indføre et nyt tobaksvaredirektiv, som vil have betydning for reguleringen af tobakssalget i Danmark. Det er lykkedes, at dreje politikernes fokus hen på, at begrænse rygningen blandt børn og unge, mener Hjerteforeningen

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Tobak slår hver anden ryger ihjel, som ryger i en længere periode. Rygning er samtidig den enkeltfaktor, der oftest er skyld i hjertekarsygdom – mere end hver femte hjertekarsygdom er forårsaget af rygning. Tobaksdirektivet indebærer forbud mod aromaer som frugtsmag, vanilje og mentol i cigaretter, hvilket typisk henvender sig til unge som en slags slikcigaretter. Hjerteforeningen mener, at dette er et skridt i den rigtige retning. Cigaretpakkerne er helt centrale i markedsføringen overfor børn og unge. Derfor er Hjerteforeningen generelt tilfreds med, at alle cigaretpakninger skal forsynes med en endnu større sundhedsadvarsel i form af tekst og billede, der skal fylde 65 procent af pakningen.

– Det nye direktiv er et skridt i den rigtige retning for at forhindre, at børn og unge starter med at ryge. Men vi så dog gerne yderligere stramninger – fx et forbud mod de tynde cigaretter, som bruges af meget unge piger, som fejlagtigt tror, at de er mindre skadelige end almindelige cigaretter. Den danske regerings arbejde med at reducere rygning er imidlertid gået i stå. Væsentligt højere afgifter og at gøre tobaksvarer mindre synlige i butikkerne vil have afgørende indflydelse på at reducere rygning blandt unge, siger Hjerteforeningens formand, overlæge Henrik Steen Hansen.