9.500 hjertedødsfald kan undgås, hvis raske briter tager statiner. Spiser de i stedet et æble om dagen, kan 8.500 liv reddes ifølge nye beregninger fra engelske forskere

Bemærk

Hvad giver mest sundhed for raske over 50 år: At tage en kolesterolsænkende pille, fx statin, eller spise et æble om dagen? Det spørgsmål stillede et hold forskere fra Oxford Universitet i England. De satte sig for at beregne de sundhedsmæssige konsekvenser af begge scenarier. Ved hjælp af en matematisk beregningsmodel fandt de frem til, at 8.500 færre dødsfald kunne undgås, hvis 17,6 millioner briter spiste et æble om dagen. Tog de i stedet en kolesterolsænkende pille hver dag, kunne 9.500 briter forebygge hjertekarsygdom. Dermed kunne 1.000 flere liv reddes ved at tage statiner frem for at spise et æble om dagen.

De engelske forskere slår samtidig fast: Æbler kan ikke erstatte statin-behandling. Hvis du har fået ordineret statiner af din læge, kan du ikke udskifte medicinen med et æble om dagen.

Spis stadig sundt

De nye beregninger falder i god tråd med Hjerteforeningens råd: Spis sundt og husk at tage din hjertemedicin, hvis din læge har ordineret det. Det forklarer Hjerteforeningens forskningschef, professor og overlæge Gorm Jensen.

– I over 50 år har Hjerteforeningen opfordret danskerne til at spise frugt og grønt hver dag. Det gør vi stadig, da frugt og grønt holder hjertet sundt.  De nye beregninger viser, at statinbehandling er lidt mere effektiv og kan redde flere liv. Dem, der tager kolesterolsænkende medicin, skal selvfølgelig blive ved med det. Tal også altid med din læge, hvis du er i tvivl om den medicin, du får, siger Gorm B. Jensen.

Mere end 800.000 danskere indløste i 2012 én recept på et statinholdigt lægemiddel ifølge Sundhedsstyrelsens rapport: ”Viden om forbrug og bivirkninger ved behandling af statiner”. Statiner er et lægemiddel, der sænker indholdet af LDL-kolesterol i blodet.  Hvis indholdet af LDL-kolesterol i blodet er for højt, kan det føre til åreforsnævring og øge risikoen for blodpropper i hjertet og i hjernen.