Ny forskning skyder blodtypediæten ned. Der er mere hjertesundhed i at følge kostrådene, forsikrer Hjerteforeningens diætist

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

I jagten på sundhed vælger nogle at bruge deres blodtype til at vælge den rette kost. Engelsk forskning viser nu, at kosten i den såkaldte blodtypediæt kan være sund nok i sig selv, men at effekten ikke afhænger af din blodtype. Med andre ord: du får ikke bedre helbred af at spise efter din blodtype.

Forskerne har undersøgt knap 1.500 unge mænd og kvinder. De beregnede i hvor høj grad deres kost fulgte de anvisninger, blodtypediæten giver. Samtidigt målte de en række ting, der fortæller om risikoen for at blive ramt af hjertekarsygdom som blodtryk, kolesteroltal og taljemål.

Resultaterne viste, at de personer, hvis kost lignede blodtypediæten mest, ikke havde bedre tal for hjertesundheden end de personer, der ikke spiste den kost, som blodtypediæten foreslår.

Ikke besværet værd

Så spar dig selv for besværet ved at følge blodtypediæten, anbefaler Hjerteforeningens diætist Margit Vesterlund.

– Kure som blodtypediæten kan være meget indviklede og anvisningerne er krævende at følge. De nye forskningsresultater viser, at diæten tilmed ikke giver nogen ekstra gevinst. Jeg anbefaler i stedet at følge de danske kostråd. Deres effekt på hjertet og helbredet er rigtig godt dokumenteret, og de er lettere at følge, siger Margit Vesterlund.

Vil du have hjælp til at følge kostrådene, så kontakt Hjerteforeningens diætister, eller klik dig videre på Hjerteforeningens sider om hjertesund kost.