Godt nyt til kaffe-elskere. Den varme drik giver ikke atrieflimren. Måske beskytter kaffen endda mod rytmeforstyrrelse, viser ny forskning

Bemærk

For hver tre kopper kaffe du drikker pr dag, falder risikoen for at få atrieflimren med 6 procent, viser kinesisk forskning. De tre kopper kaffe indeholder 300 mg koffein, og det er netop koffeinen, der beskytter hjertet, vurderer de kinesiske forskere.

Forskerne skynder sig dog at sige, at de ikke er helt sikre på, at vi kan bruge kaffe til at forebygge atrieflimren. I stedet konkluderer de, at kaffe og andre koffeinholdige ting som te, cola og chokolade i hvert fald ikke udløser atrieflimren.

Tallene tyder også på, at de første 300 mg koffein giver større bonus end de efterfølgende. En forklaring på koffeinens mulige positive effekter på hjertet er, at koffein kan mindske dannelse af arvæv i hjertet, som ellers kan forværre risikoen for at få atrieflimren. Men det skal der mere forskning til for at vise om er rigtigt.

Drik din kaffe med ro
Hjerteforeningens konsulent på kostområdet, Hanne Skov, anbefaler også at drikke kaffe men med måde.

– Undersøgelsen viser, at koffein ikke giver atrieflimren. Samtidig har andre undersøgelser vist, at koffein i høje doser kan påvirke blodtryk og hjerterytmen negativt. Derfor skal man ikke drikke kaffe, te og andre koffeinholdige drikke i ubegrænsede mængder. Det er fornuftigt at holde sig til 3-4 kopper kaffe om dagen og gerne i form af filterkaffe. Hjertekarpatienter såvel som raske kan med god ro drikke deres daglige kaffe eller te, men brug ikke kaffe som forebyggende behandling af atrieflimren, siger Hanne Skov.

Du kan læse Hjerteforeningens anbefalinger om kaffe her.

Kinesernes analyse er baseret på knap en kvart million raske og syge personer, hvoraf knap 50.000 er danskere. Resultaterne viser også, at kaffedrikkere langt oftere end ikke-kaffedrikkere også er rygere. Derfor har forskerne taget højde for rygnings negative effekt på atrieflimren i deres beregninger.

af , 17. januar 2014