Fire ud af 10 hjertepatienter gennemfører ikke et genoptræningsforløb efter en operation. Det viser en ny dansk undersøgelse

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Utallige undersøgelser viser, at optimal rehabilitering giver færre indlæggelser og sikrer et bedre og i nogle tilfælde længere liv for de tusinder af danskere, der hvert år skal igennem en hjerteoperation.

På trods af tilbud om rehabilitering, gennemfører kun 42 procent af hjertepatienterne et genoptræningsforløb. 28 procent dukker aldrig op til et forløb. Det konkluderer en ny undersøgelse fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet.

Forskerne har fulgt 364 patienter, der er blevet opereret for hjerteklapsygdomme eller forsnævringer i hjertets kranspulsårer i perioden august 2008 til januar 2011. Dem, der ikke gennemførte et forløb, var især de hjertekirurgiske patienter, som boede alene, var overvægtige, fik antidepressiv medicin og blev genindlagt umiddelbart efter deres operation.

Kig på kommunikationen
Det store frafald bekymrer Henrik Steen Hansen, formand for
Hjerteforeningen og overlæge, dr.med. på hjertemedicinsk afdeling B på
Odense Universitetshospital.

– Jeg synes, det er bekymrende, at så
mange ikke tager imod det tilbud, som de har fået. Vi ved, at den her
type genoptræning virker, så det er problematisk, at nogle patienter
bliver væk, siger formand Henrik Steen Hansen til Jyllands-Posten.

Han mener, at man bør kigge på kommunikationen med patienterne efter operation.

Man skal måske internt evaluere på, om man bare smider en
standardskrivelse af sted til patienterne. Det kan være en fordel at
gøre, som man gør mange steder, at tage en individuel evaluering af
behovet med patienten og tilrettelægge genoptræningen, så man kan øge
deltagelsen, siger han til Jyllands-Posten.