<p>Kortuddannede spiser længst fra de officielle kostråd og får for meget fedt og for få kostfibre. I dag lancerer fødevareminister Karen Hækkerup og Måltidspartnerskabet et nyt initiativ, som skal være med til at skubbe til de kortuddannedes madvaner</p>

Bemærk

Fisk, grøntsager og frugt fylder for lidt på menuen hos mænd med korte uddannelser. Det viser et studie af de kortuddannedes måltidsvaner som DTU Fødevareinstituttet har lavet for Fødevareministeriet. Rapporten danner baggrund for en indsats i Måltidspartnerskabet, der arbejder for større lighed i sundhed.

–    Uligheden i sund mad viser, at der er behov for en særlig indsats over for ufaglærte og kortuddannede mænd, der i dag spiser længst fra de officielle anbefalinger, fastslår fødevareminister Karen Hækkerup.

Hun peger på, at en mulighed for at nå dem er at støtte og inspirere virksomheder med mange kortuddannede mænd til at gøre det nemt at spise sundere på jobbet.

Måltidspartnerskabet går nu i gang med at støtte Nøglehulscertificering af kantinerne på mere end 30 af landets erhvervsskoler for ad den vej at øge tilgængeligheden af sundere måltider for skolernes elever.

–    Med initiativet skal vi give eleverne ”kærlige puf” uden løftede pegefingre ved at vise, at sund mad også kan være lækker. Forhåbentlig kan vi samtidig inspirere dem til at tage mere ansvar for egen sundhed, så eleverne får sundere måltidsvaner med ind i voksenlivet, siger Karen Hækkerup.
Hjørring først

Hjerteforeningen var med, da EUC Nord i Hjørring blev nøglehulscertificeret som den første kantine i sidste uge.

–    De kan nu se frem til at købe mad, som indeholder mindre salt, sukker og fedt, samt flere fibre og fuldkorn. Flere skoler følger trop fremover. I øjeblikket er vi i gang med at ændre kosten i mere end 25 kantiner rundt om på landets erhvervsskoler, så de også kan få nøglehulscertifikatet, siger Ulla Bahne, klinisk diætist i Hjerteforeningen.

Hjerteforeningens diætister vil bistå med konsulentbistand til de kantiner, som måtte have behov for hjælp til at omlægge udbuddet af mad, så det kan leve op til nøglehulsmærket.

Initiativet gennemføres i samarbejde med Måltidspartnerskabets sekretariat, Horesta, Landbrug & Fødevarer, FOA, Sekretariatet for Nøglehul på spisesteder FVST og Kost og ernæringsforbundet. Projektet løber til og med 2014.