<p spellcheck="true">Hjerteforeningen relancerer nu håndbogen ”Du er ikke alene”, der giver dig gode råd til at håndtere alt det, der følger med at blive hjertekarpatient, og som er svært at være alene om</p>

Bemærk

”Du er ikke alene” er Hjerteforeningens håndbog, der guider dig gennem de tanker, følelser og psykiske reaktioner, der kan følge med en hjertekarsygdom. Nu lancerer Hjerteforeningen en ny og revideret udgave. Med den håber Anne Skjødt, leder af Hjerteforeningens rådgivningscentre i Østdanmark, at patienterne får en håndbog, der fortsætter dér, hvor Hjertebogen slutter.

– Vores anden håndbog, Hjertebogen, kan give svar på, hvad hjertekarsygdom er, hvordan kroppen reagerer, og hvad behandlingen går ud på. ”Du er ikke alene” handler om de bløde sider af sygdommen. Hvordan vi reagerer psykisk på en alvorlig sygdom. Hvordan vi kan håndtere alle de svære følelser. Og hvornår der er behov for ekstra hjælp med de psykiske følger. Alt sammen ting, som er lige så vigtige for patienterne, siger Anne Skjødt.

I sit arbejde som rådgiver møder Anne Skjødt rigtig mange hjertekarpatienter, der tumler med et stort tankemylder. I ”Du er ikke alene” kan patienterne lære mere om de reaktioner, de oplever netop nu, og om hvad de kan have i vente.

Også til pårørende
“Du er ikke alene” skal hjælpe til, at patienterne ved, at deres tanker og reaktioner er helt almindelige. Og, understreger Anne Skjødt, så kan det være rart for pårørende at læse, hvordan den syge kan have det og reagerer.

– Ofte siger pårørende: det skal nok gå. Men det er ikke det, patienterne har behov for at høre. De vil bare have, at man hører på det, de siger, og at man hører, at de er kede af det. Ved at lade de pårørende læse om reaktionerne i ”Du er ikke alene”, kan man bruge den som afsæt til at tage snakken om alt det. Og det letter altså at tale om det med andre, siger Anne Skjødt.

Stort behov
Behovet for en bog om de psykiske reaktioner på hjertekarsygdom er stort, vurderer også forfatteren bag ”Du er ikke alene”, Helle Spindler, cand.psych., ph.d. og lektor ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet.

– For langt de fleste er der en indledende periode, efter sygdommen har ramt, hvor mange døjer med svære følelsesmæssige reaktioner og tanker, der skal falde på plads. Erfaringen viser, at hvis det lykkes at sætte bearbejdningen i gang i løbet af de første uger, så kommer langt de fleste af patienterne godt videre. Lykkes det ikke, og hænger man fast i de negative tanker, kan man få brug for professionel hjælp for at komme videre. 20-30 procent af hjertekarpatienter får psykiske problemer, som kan være behandlingskrævende, siger Helle Spindler.

Tal om det
Der er derfor god grund til at tage fat på tankerne tidligt og få talt om dem med sine nærmeste. Men det kan føles svært, fordi mange føler sig meget alene med tankerne.

– Med ”Du er ikke alene” vil jeg gerne vise, at det er helt okay, at du som patient oplever alle de her følelser og tanker, og at andre har det ligesådan. Det er alt sammen normale reaktioner på en voldsom oplevelse. Jeg håber, at læserne vil tænke: ”Jeg er ikke alene med det her, og det er ikke usædvanligt, det jeg oplever. Det er okay, at jeg ikke rigtig kan finde ud af det. Det er okay, at jeg synes, det hele ser lidt sort ud. Der skal lige gå noget tid, og jeg skal have lov til at komme mig,” siger Helle Spindler.

Hvornår du bør søge professionel hjælp, kan du læse om i håndbogen, hvor du også finder gode råd til, hvordan du bedst taler med dine pårørende, hvordan du planlægger din fremtid, og hvordan du igen får en god hverdag.