<p spellcheck="true">Alt for få med arveligt forhøjet kolesterol bliver opdaget og behandlet. Hjerteforeningen vil have bedre screening for at beskytte patienterne mod blodpropper</p>

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

For nogle er forhøjet kolesterol en arvelig tilstand. De har fået et gen fra deres forældre, der gør kroppen dårligere til at tage sig godt af det kolesterol, vi alle har flydende i blodet. Kolesterolet hober sig derfor op og øger risikoen for åreforsnævring og blodpropper i hjertet.

Det anslås, at mellem 11.000 og 28.000 danskere lever med den arvelige sygdom. Deres kolesteroltal kan blive stærkt forhøjet, deres risiko for at få en åreforsnævring eller blodprop i hjertet er 13-doblet, og de rammes ofte af hjertekarsygdom, før de fylder 60 – hvis ikke de modtager korrekt behandling. Det gør alt for få, viser en ny rapport skrevet af internationale eksperter på området og med en dansker i spidsen.

Kun fire procent af patienter med sygdommen har fået diagnosen og er i den rigtige behandling. Behandling består af hjælp til den rette livsstil, som rygestop, sund kost og motion, og kolesterolsænkende medicin.

Bedre opsporing og behandling
Hjerteforeningen har særligt fokus på patienter med arveligt forhøjet kolesterol, siger Hjerteforeningens forskningschef, professor og overlæge Gorm B. Jensen.

– Vi arbejder for en bedre opsporing og behandling af denne ellers oversete patientgruppe. Særligt screening af familiemedlemmer til patienter med arveligt forhøjet kolesterol vil forbedre opsporing, mens etablering af klinikker for patienter med arveligt forhøjet kolesterol på landets større sygehuse vil sikre bedre behandling, siger Gorm B. Jensen.

af , d. 9. december 2013