Hjerteforeningen anbefaler, at du stadig sparer på det mættede fedt fra smør, blandingsprodukter og margarine. Det gavner hjertet

Bemærk

Vi danskere spiser mindre mættet fedt end tidligere, men stadig for meget. For meget mættet fedt øger risikoen for sygdomme i hjerte og blodkar, så den gode udvikling har medvirket til at færre af os rammes af hjertekarsygdom.

Nye forskningsresultater har nu pustet liv i debatten om, hvilke typer af fedt, der er mest gavnlige for helbredet. Men Hjerteforeningen anbefaler stadig, at du sparer på det mættede fedt, hvis du vil leve hjertesundt.

Smør mindre tykt på
”Spis mindre mættet fedt. Skær ned på dit forbrug af mættet fedt. Vælg planteolier fx rapsolie og olivenolie, flydende margarine og blød margarine i stedet for smør, smørblandinger og hård margarine.”

Sådan lyder de officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen, der er baseret på mange års solid forskning, og som Hjerteforeningen støtter op om. Følger du kostrådene, fremmer du din sundhed og mindsker din risiko for hjertekarsygdom.

Kostrådene er bl.a. udarbejdet på baggrund af de nye nordiske næringsstofanbefalinger fra 2012, som mere end 100 videnskabelige eksperter står bag. De fastholder også en begrænsning på indtaget af mættet fedt. Samtidig anbefaler de, at vi spiser mere af det umættede fedt, som findes i planteolier.

Udskifter du en del af det mættede fedt fra eksempelvis smør, med umættet fedt fra planteolier, kan du sænke kolesterolniveauet i blodet og dermed nedsætte din risiko for at udvikle hjertekarsygdom.

Behov for mere forskning
Fedt – uanset type – skal i begrænset omfang indgå som en del af en sund og varieret kost, men der er stadig behov for forskning i fedtstoffernes betydning for sundhed og sygelighed. Efterhånden som nye forskningsresultater dukker op, tegner der sig også et mere nuanceret billede af fedtstoffer.

Fedtstoffer skal ses i et komplekst samspil med resten af kosten og hele vores krop. Fremtidig forskning vil vise, hvilken fedtsammensætning er den optimale. Men Hjerteforeningen mener ikke, at der endnu er tilstrækkelig viden til, at vi kan udnævne et fedtstof som værende det sundeste. Der er lang vej fra at have et mere nuanceret billede på fedtstoffer, til at lade det indgå i officielle anbefalinger.